به گزارش اکوایران: عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، با حضور در برنامه صف اول به سهم و نقش شرکت‌های دانش بنیان در صنعت و لزوم کشور اشاره کرد.

وزیر صمت از لزوم بهبودبخشی خودروهای سنتی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند سخن به میان آورد و اینگونه ادامه داد که دوره در حال عوض شدن است و زمان استاده از خودروههای هوشمند و برقی فرارسیده است و ما نیز می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان خودمان، تحول و پیشرفت را در این دنیای تازه شروع کنیم و در سال آینده سطحی از این هوشمندی جهانی را در خودروهای داخلی نیز شاهد باشیم. البته لازم به ذکر است که خودروهای بنزینی نیز در برنامه به جلو حرکت می‌کنند، اما تمرکز اصلی ما باید بر خودروهای آینده باشد و سیاست ما نباید صرفا داخلی کردن خودروهای بنزینی باشد؛ چون این‌ها گذرا هستند.

علی‌آبادی همچنین از نسب شارژرها شروع شده و در تلاش برای توسعه زیرساخت‌های لازم خبر داد و ابراز امیدواری کرد که حمل و نقل عمومی در پایتخت به زودی برقی خواهد شد و به اثرات مثبت زیست محیطی آن اشاره کرد. او وعده داد که تاکسی‌های برقی احتمالا در هفته‌های اول آذرماه به‌تدریج وارد شهر تهران خواهند شد. همچنین مقرر شده ۱۰۰ هزار تاکسی برقی تا آخر سال در شهرهای بزرگ کشور شروع به کار کنند. همچنین چند نمونه خودروی برقی داخلی نیز تولید شده است که بنابه پیش بینی‌ها در نیمه اول سال بعد، به بازار خوردو کشور عرضه خواهند شد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به گران بودن باتری ماشین‌های برقی، عنوان کرد: مقرر شده است که تعرفه‌ی واردات باتری‌ها به حداقل برسد. البته سهم قابل توجهی از هزینه‌ها برای تاکسی‌ها را دولت پرداخت می‌کند که مقرر شده وزارت نفت به منظور پیشبرد اهداف‌مان، هزینه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلاری از سهم باتری را که از محل سوخت صرفه‌جویی شده، کمک کند.

قول علی آبادی به صنعت دانش‌بنیان

وزیر صمت ضمن اولویت دادن به تامین ارز برای مواد اولیه، تولید با بهره‌وری بالاتر و کالاهای صادراتی را نیز در اولویت خود قرار داد و عنوان کرد که صف تخصیص ارز برای حجم زیادی از کالاها برداشته شده است و در ادامه قول حمایت وزارت صمت از صانیع دانش بنیان که کالاهای باکیفیت ایرانی که قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارند، تولید می‌کنند را داد.

علی آبادی از تعریف مگاپروژه‌ای نیز خبر داد که قرار است با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان در زمینه حل مشکلات هوایی کشور فعالیت کند

وزیر صمت از در اختیار قرار دادن فناوری شرکت‌های بزرگ به شرکت‌های دانش بنیان و همینطور دانشگاه‌ها خبر داد و ادامه داد: برای تولید کالا به دانش‌بنیان‌ها پول نمی‌دهیم، بلکه آنها را در برابر مسائلی قرار می‌دهیم که به منظور برطرف کردن آن، شخص یا اشخاصی حاضرند به آنها پول بدهند.

راکد بودن ۹۰۰۰ واحد صنعتی در کشور 

عباس علی‌آبادی همچنین با اشاره به راکد بودن و کم بهره شدن حدود ۹۰۰۰ شرکت صنعتی در سال‌های گذشته، از لزوم کمک‌‌رسانی، چه در زمینه مالی، چه مدیریتی، و نوسازی تجهیزات در برخی از واحدهایی که به دلیل تغییر فناوری بایدتغییر راهبر دهند، سخن به میان آورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ادعا کرد که بیست پروژه پیشران و هشت برنامه راهبردی در این وزارتخانه تعریف شده که برقی کردن حمل و نقل پرسرعت، یکی از آن‌ها تلقی می‌شود. او ادامه داد: هم‌اکنون حداکثر سرعت حمل و نقل ریلی ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر است که طبق برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه به سمت بالاتر بردن میزان سرعت آن هستیم.