به گزارش اکوایران، اطلاعات مربوط به تورم گروه‌های کالایی عمده اطلاع‌رسانی شده است. به طور کلی میانگین وزنی قیمت همه گروه‌های کالایی در آبان 1402 حدود 2.2 درصد نسبت به مهر افزایش پیدا کرده است. افزایش سطوح قیمت‌ها با عنوان تورم شناخته شده و بررسی رشد قیمت نسبت به ماه گذشته، تورم ماهانه و بررسی رشد قیمت نسبت به ماه مشابه در سال گذشته تورم نقطه به نقطه نامیده می‌شود. 

به همین ترتیب مرکز آمار برای مطالعه رشد قمیت‌ها در سبد کالایی خانوار، اقدام به تعریف یک سبد کالایی با وزن مشخص هر یک از کالاها کرده‌اند، در نتیجه کالاهایی که بخش بیشتری از بودجه خانوار را تشکیل می‌دهند اثرگذاری بیشتری نیز در فشار تورمی روی دوش خانوار دارند. 

بیشترین تورم ماهانه طی آبان در کدام کالاها رخ داده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در آبان 1402 بخش آموزش شدیدترین تورم ماهانه را میان سایر اقلام کالایی عمده با نرخ 4.3 درصد تجربه کرده و این درحالیست که هزینه‌های مربوط به آموزش کمتر از 1 درصد کل بودجه خانوار را تشکیل داده‌اند. 

در جایگاه بعدی نیز گروه مسکن که شامل هزینه اجاره، سوخت و انرژی است، سطوح قیمت‌هایش حدود 4 درصد نسبت به مهر ماه افزایش پیدا کرده است. در مقابل داده‌های بانک مرکزی از میانگین قیمت خانه‌ها در تهران حاکی از افت قیمت مسکن در آبان در مقایسه با مهر سال جاری هستند. دلیل این تفاوت مربوط به این است که در هزینه‌های مسکن در گزارش تورم، از تغییر قیمت اجاره استفاده شده درحالیکه در گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خانه‌ها محاسبه و تغییرات آن بررسی می‌شود.

1402090501

 به همین ترتیب می‌توان گفت احتمالا در آبان ماه علی‌رغم اینکه قیمت مسکن درحال ریزش بوده، هزینه اجاره خانه خانوار مستاجر افزایش یافته است. به طور کلی هزینه‌های مربوط به گروه مسکن بیش از 36 درصد بودجه خانوار را هر ماه به خود اختصاص می‌دهد.

گروه دخانیات نیز گروهی دیگر از اقلام عمده کالاییست که در ماه گذشته با تورم بالای 3 درصد مواجه شده است. بر اساس گزارش‌ها سطوح قیمت این گروه کالایی حدود 3.2 درصد در بازه ماهانه افزایش یافته است. تقریبا نیم درصد از بودجه خانوار هر ماهه به این دسته از کالاها اختصاص می‌یابد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، کمترین تورم قیمتی ماهانه نیز در گروه‌های کالایی ارتباطات با تورم 0 درصد، بهداشت و درمان با نرخ 1 درصد و خوراکی‌ها با افزایش قیمت 1 درصدی به ثبت رسیده است. 

گروه‌های کالایی با بیشترین و کمترین تورم نقطه‌ای در آبان 1402

 بررسی سطح قیمت گروه‌های عمده کالایی در آبان 1402 نسبت به ماه مشابه در 1401 حاکی از این است که میانگین وزنی قیمت کل کالاها حدود 39.2 درصد بیشتر شده است. در این میان بیشترین تورم نقطه به نقطه از میان گروه‌های کالایی در هتل و رستوران با نرخ 56.4 درصد و در جایگاه بعدی در گروه پوشاک و کفش با 47.6 درصد رقم خورده است. 

14020905

همچنین آمارها نشان می‌دهد گروه کالایی خوراکی-آشامیدنی و ارتباطات در بررسی نقطه به نقطه نیز با کمترین تورم در میان کالاها به ترتیب با نرخ 36.3 و 16.8 درصد مواجه بوده‌اند.