به گزارش اکوایران، مجیدرضا حریری - رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین - در خصوص لزوم احصاء درآمدهای واقعی افراد، دریافت مالیات حقه از مودیان و مزیت سامانه مودیان گفت: هر تغییری در سیستم اداری و بروکراسی کشور که سیستم را جایگزین افراد کند و از نقش اشخاص در امور بکاهد، کار درستی است.

وی ادامه داد: با استفاده از سامانه مودیان نقش ممیزهای مالیاتی و کارمندان در مالیات ستانی از بین می رود و همه چیز سیستماتیک می شود؛ به این ترتیب، امضاهای طلایی نیز کم می شود و این اتفاق خوبی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: قطعاً در اجرای قانون راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی و استفاده از نرم افزارها و سیستم‌های مرتبط با این قانون اشکالاتی وجود دارد که باید وزارت اقتصاد آن ها را رفع کند؛ اما به طور کلی، راه‌اندازی سامانه مودیان و از بین بردن بستر مواجهه‌ کارمند و ارباب رجوع اقدام مثبتی است.

حریری گفت: در این موضوع شکی نیست که همگان باید متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند، اما در مالیات‌ستانی باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که اصناف ساعت کاری بالایی دارند و سرمایه‌ای را در حرفه ‌خودشان به کار می‌اندازند، با توجه به این موضوعات باید از آن ها مالیات‌ستانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر تصور می‌کنیم که اصناف و مشاغل خاصی کمتر از آنچه باید مالیات بدهند، مالیات می پردازند، باید در سیستم‌ها تعریف‌های موجزتری داشته باشیم که جلوی این اتفاق را بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: در نهایت همه گردش‌های مالی افراد در سیستم مالی قابل ردیابی است، حتی اگر برخی مشاغل و اصناف به انحای مختلف مانند دریافت پول نقد و کارت به کارت به دریافت مبالغ از مشتریان مبادرت کنند، بر مبنای گردش حساب بانکی آن‌ها می‌توانیم به درآمد واقعی آنها پی ببریم و به سمت کاهش فرار مالیاتی و همچنین اخذ مالیات واقعی این اصناف پردرآمد و خاص برویم.

حریری گفت: فعالان اقتصادی موظف هستند شماره حسابی را به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کنند، این حساب تجاری است و به دستگاه‌های کارت‌خوان و سیستم‌های دیگر متصل است، حساب‌های شخصی افراد نیز در بانک مرکزی قابل رصد است، بنابراین، به راحتی می‌توانیم درآمد افراد را احصاء کنیم و از آن‌ها مالیات حقه را بگیریم.

وی ‌تأکید کرد: هدف نهایی سامانه‌هایی مانند سامانه مودیان این است که مراودات مالی افراد شفاف شود، به نحوی که سازمان‌های ذینفع مانند سازمان امور مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.