به گزارش اکوایران، امروز دوشنبه 6 آذر، حمید امانی همدانی معاون سازمان برنامه و بودجه درباره میزان رشد اقتصادی سال آتی، میزان نرخ تورم سال آینده و برنامه‌های مالیاتی دولت در جمع خبرنگار صحبت کرد.

امانی همدانی با تاکید بر اینکه مأموریت لایحه بودجه سال آینده تحقق رشد هفت درصدی در اقتصاد است، اعلام کرد: در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ منابع بودجه نسبت به قانون سال جاری رشد ۱۸.۳ درصدی داشته که به معنی کنترل تورم در بودجه سال آینده است و برآورد این است که در سال آینده تورم به کمتر از ۳۰ درصد برسد.

حمید امانی همدانی اظهار کرد: نکته مهم در فرایند تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ این است که برخلاف بسیاری از دوره‌های پیشین که ابتدا مصارف تعیین می‌شد و سپس برای مصارف، منابعی در نظر گرفته می‌شد، در تدوین لایحه ۱۴۰۳ ابتدا منابع قابل حصول احصاء شد و سپس بر مبنای آن، مصارف مشخص شد.

او گفت: مأموریت لایحه بودجه سال آینده تحقق رشد هفت درصدی در اقتصاد خواهد بود. مالیات کارکنان در سال آینده به اندازه رشد حقوق خواهد شد.

معاون سازمان برنامه و بودجه افزود: برآورد ما این است که تورم سالانه در پایان سال جاری به حدود ۳۹ درصد و در سال آینده به کف ۳۰ درصد خواهد رسید؛ بنابراین حدود ۳۰ درصد از رشد درآمد مالیاتی بر اثر تورم اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر این، رشد اقتصادی به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت کمک خواهد کرد. همچنین، اقدامات دولت در اصلاح نظام مالیاتی، عامل مهم دیگری در افزایش درآمدهای مالیاتی دولت است. به عنوان مثال، اقدامات دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی، باعث رشد چشمگیر درآمدهای مالیاتی دولت در سال جاری شد.

به گفته امانی،دولت به دنبال افزایش میزان مالیات از طریق افزایش تعداد مودیانی که تاکنون مالیات نمی‌پرداختند و همچنین متناسب کردن مالیات با درآمدهای واقعی برای مودیانی که کم اظهاری می‌کردند تا حدود زیادی اتفاق افتاده است.

حقوق ورودی کاهش می‌یابد

همچنین او درمورد اینکه چگونه درآمدهای مالیاتی برای سال آینده هم با رشد بیش از 45 درصد در نظر گرفته شده است، گفت: هدف ما شناسایی فرارهای مالیاتی است و تلاش سازمان مالیاتی این است که از طریق سامانه مودیان و پایانه‌ فروشگاهی مالیات واقعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بخش‌های مشمول دریافت کنیم. همچنین حقوق ورودی در سال آینده کاهش پیدا می‌کند، چون نمی‌خواهیم درآمدهای واهی پیش‌بینی کنیم که بعد محقق نشود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود واردات خودرو به‌اندازه پیش‌بینی باشد. در سال‌های قبل این درآمد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا می‌بردند و مجبور می‌شدند واردات انجام شود، اما شرایط کشور گاهی اجازه واردات نمی‌دهد؛ بنابراین درآمد ناشی از واردات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعدیل کردیم و بخشی از منابع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مصارف ماده 182 می‌بریم.

کاهش 5 درصدی مالیات تولید

به گفته معاون سازمان برنامه و بودجه، دولت برای حمایت از تولید، در بودجه ۱۴۰۱ نرخ مالیات بر تولید را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد و در بودجه ۱۴۰۲ از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد کاهش داد. 

امانی افزود: در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ یک اصل مهم رعایت شده و آن این است که قصد نداریم که قوانین دائمی را در بودجه‌های سالانه تغییر دهیم و این اصل باعث شد در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اساساً وارد بحث نرخ مالیات بر تولید نشویم و این بحث به لایحه مالیات بر مجموعه درآمد موکول شد.

سقف معافیت مالیاتی 10 میلیون در ماه

معاون سازمان برنامه گفت: سقف معافیت مالیاتی افراد حقوقی سال آینده هم مانند سال جاری 10 میلیون تومان در ماه خواهد بود.

به گفته امانی؛ برخی از معافیت‌های مالیاتی در دوره کرونا برای تولید در نظر گرفته شد، چون برخی از رشته‌های تولید دچار رکود شده بودند، اما بعد از کرونا کسب‌وکارها به حالت عادی برگشت. رشد بخش صنعت بهتر شده است و معافیت‌ها به قوانین دائمی منتقل شده‌اند و ما نمی‌خواهیم در قالب لایحه بودجه به قوانین دائمی وارد شویم و نرخ مالیات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر دهیم.

او  گفت: در مرحله لایحه بودجه مجلس سقف‌های ارقام کلان بودجه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعیین می‌کند و بعد از آنکه تصویب شد، 10 روز بعد از آن جداول و پیوست‌های بودجه ارائه می‌شود. البته این جداول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌موازات رسیدگی در مجلس تهیه کرده‌ایم.