به گزارش اکوایران، یکی از آمارهایی که نشان می‌دهد نگرش مصرف‌کنندگان به اقتصاد چگونه است؛ «شاخص اعتماد مصرف‌کننده» است. افکارسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس، به عنوان متولی این آمار، اقدام به انتشار این شاخص به صورت فصلی کرده است.

بر اساس این شاخص، روند اعتماد مردم به شرایط اقتصادی در ماه‌های اخیر با افزایش روبرو شده است. اما این افزایش در اعتماد مصرف‌کنندگان بیشتر در وضعیت فعلی اقتصاد مطرح است و نگاه مصرف‌کنندگان به آینده اقتصاد به اندازه وضعیت فعلی خوشبینانه نیست.

22

‌‌وضعیت شاخص اعتماد مصرف‌کننده در پاییز ۱۴۰۲

طبق آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، وضعیت شاخص اعتماد مصرف‌کننده در پاییز سال ۱۴۰۲ به عدد ۱۴۴ رسیده است. بر این اساس، عدد این شاخص نسبت به تابستان امسال حدود ۱۴ واحد رشد داشته است که نشان از بهبود نگرش مردم نسبت به اقتصاد در حال و آینده دارد.

بررسی روند این شاخص نشان می‌دهد شاخص اعتماد مصرف‌کننده در پاییز امسال در بالاترین سطح ۷ فصل اخیر قرار گرفته است.

امید به حال از امید به آینده سبقت گرفت

این شاخص به تفکیک دو وضعیت فعلی و آتی نیز منتشر می‌شود. این شاخص برای وضعیت فعلی اقتصاد در پاییز ۱۴۰۲ به عدد ۱۷۹ رسید؛ بهترین عدد در دو سال اخیر. به عبارتی نگرش مردم به اقتصاد در پاییز امسال از تمام فصول دو سال گذشته بهتر بود. همچنین روند این شاخص گویای افزایش سرعت بهبود آن در تابستان و پاییز امسال است.

همانطور که گفته شد این شاخص برای بررسی نگرش افراد به آینده نیز ارائه می‌شود. در بررسی اخیر، نگرش مردم به وضعیت اقتصادی آینده کشور، در پاییز امسال، نسبت به فصل‌های پیشین بهبود یافته و در بالاترین نقطه از بهار سال گذشته قرار گرفته است. این بررسی نشان می‌دهد رشد شاخص اعتماد مصرف‌کننده در وضعیت فعلی بیشتر از وضعیت آتی بوده است که به معنای امید بیشتر مردم به زمان حال اقتصاد است. به عبارتی نگرش مردم به وضعیت اقتصادی فعلی بهتر از این نگرش نسبت به وضعیت اقتصادی آینده بوده است.

11