به گزارش اکوایران شاخص قیمت مصرف‌کننده چین برای ماه نوامبر برابر منفی 0.5 درصد اعلام شد؛ سقوط این شاخص به کف میزان 3 سال اخیر خود بیانگر عدم اطمینان مصرف‌کنندگان چینی به آینده اقتصادی این کشور و در نتیجه افت تقاضا است و بنابراین سیگنالی منفی برای بازارها به همراه دارد.

داده‌های اداره ملی آمار چین که ظرف روز شنبه نهم دسامبر منتشر شد، نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده چین برای ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه در سال قبل و همچنین ماه اکتبر افتی 0.5 درصدی داشت. این در حالی بود که نظرسنجی رویترز پیش‌بینی افت 0.1 درصدی را برای این شاخص در بازه سالانه و ماهانه داشت. به این ترتیب شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین به کمترین میزان در بازه 3 سال اخیر عقب‌نشینی کرد.

زو تیانچن، اقتصاددان ارشد واحد اطلاعات اکونومیست، می‌گوید که این داده‌ها برای سیاست‌گذاران هشدار دهنده است. وی 3عامل را پشت این فروکش تورم عنوان می‌کند، کاهش قیمت جهانی انرژی، از میان رفتن رونق سفرهای زمستانی و مازاد عرضه مزمن که گریبان صنایع چینی را گرفته است.

در این شرایط تحلیلگران بر این باورند که فشار نزولی بر قیمت‌ها در سال 2024 همچنان ادامه‌دار خواهد بود، شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین و دولت‌های محلی همچنان با بحران‌های جدی مواجه هستند و انتظار می‌رود که از سرعت رشد اقتصادی دنیا در سال آینده میلادی کاسته شود. این موضوع تقاضای جهانی برای کامودیتی‌ها را منفی کرده و به افت بهای آن‌ها می‌انجامد.  

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد در جونز لانگ لاسال، معتقد است، منفی شدن شاخص قیمت مصرف‌کننده CPI در چین، هشداری در خصوص کاهش مداوم تقاضا در این کشور است.