به گزارش اکو ایران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به شاخص‌های تولید و فروش بخش صنعت و معدن در آبان 1402 پرداخته است. یکی از گروه‌های مهم این بخش گروه فلزات پایه است. صنعت فلزات از صنایع مادر است که نوسانات آن هم برای صنایع دیگر و هم برای صادرات کشور اهمیت زیادی دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش این دو شاخص را برای این صنعت با استفاده از اطلاعات شرکت‌های بورسی محاسبه کرده است. مطابق این محاسبات شاخص تولید این گروه 5.5 درصد و شاخص فروش 2.9 درصد در ماه آبان سال جاری نسبت به مهر کاهش یافته است. 

 در نگاهی بلندمدت‌تر نیز مشخص است که در آبان امسال فروش فلزات پایه با مقداری کاهش نسبت به آبان سال قبل مواجه بوده است.  

افت 7.5 درصدی فروش فلزات پایه در یک سال اخیر

 فلزات پایه از زیربخش‌های مهم گروه صنعت در شرکت‌های بورسی است و تولیدکنندگان فلزات اساسی مانند فولاد، مس، آلومینیوم و سرب و روی را در بر می‌گیرد. یک اهمیت این صنعت برای اقتصاد کشور به دلیل صادراتی بودن بخش زیادی از تولیدات آن است. فلزات به خصوص آهن و فولاد از کالاهای صادراتی اصلی کشور هستند و بنابراین تغییرات تولید و فروش آن‌ها بر تغییرات درآمدهای ارزی کشور اثرگذار است. همچنین به دلیل اینکه تولیدات فلزات در اشکال مختلف مواد اولیه بسیاری از صنایع دیگر هستند، تغییرات آن‌ها برای تولید داخل نیز اهمیت بسیاری دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس برای ارزیابی وضعیت این صنعت از دو شاخص تولید و فروش استفاده می‌کند. این دو شاخص متوسط تغییرات حقیقی تولید و فروش را اندازه می‌گیرند.

 به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس رشد نقطه به نقطه شاخص تولید فلزات پایه در آبان امسال برابر با 0.6 درصد بوده است. رشد اندک تولیدات این گروه نسبت به آبان سال قبل در حالی است که فروش آن در این یک سال 7.5 درصد کاهش یافته است. روند رشد نقطه به نقطه فروش فلزات پایه نشان می‌دهد از اسفند سال گذشته فروش این قطعات با رشد مثبتی همراه بوده است اما از اواسط تابستان رو به کاهش گذاشته است.

 همانطور که گفته شد تولید و فروش فلزات پایه در مقیاس ماهانه نسبت به مهر نیز کاهش یافته است. برای بررسی علت این وضعیت در این گروه باید وضعیت آن را به تفکیک زیرگروه‌هایش بررسی کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش ماهانه فروش پروفیل‌ و ورق علت اصلی کاهش رشد ماهانه گروه فلزات پایه بوده است.

کاهش فروش پروفیل و ورق در آبان نسبت به مهر

تولیدکنندگان فلزات معمولا آن‌ها را بر اساس نحوه کاربرد به اشکال مختلف تولید می‌کنند. ورق، پروفیل و شمش اشکال اصلی از فلزات هستند که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند. بنابراین مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی گروه فلزات پایه آن‌ها را در این سه زیرگروه و یک زیرگروه دیگر با عنوان سایر بررسی کرده است. 

 بررسی‌ها حاکی از این است که در آبان امسال تولید سایر فلزات پایه بیش از ورق، پروفیل و شمش نسبت به مهر کاهش یافته است. همچنین تولید ورق و پروفیل نیز در این یک ماه با کاهش همراه بوده است. با این وجود تولید شمش رشد اندکی را در این مدت تجربه کرده است.

 اما در مورد فروش وضعیت زیرگروه پروفیل‌ها بدتر از سه زیرگروه دیگر بوده و فروش این زیرگروه بیش از 15 درصد کم شده است. شاخص فروش در زیرگروه ورق نیز وضعیت مساعدی نداشته و بیش از ۱۰ درصد کاسته شده است. این در حالی است که فروش شمش و سایر فلزات در این یک ماه حدود ۵ درصد بیشتر شده است. 

از سوی دیگر مقایسه شاخص‌های تولید و فروش با سال قبل نشان می‌دهد که علت اصلی افت بیش از ۷ درصدی فروش فلزات پایه در یک سال اخیر کاهش قابل توجه فروش پروفیل بوده است. 

کاهش نزدیک به 30 درصدی فروش پروفیل در سال گذشته

 مرکز پژوهش‌ها در بخش دیگر گزارش خود تصویری از رشد نقطه به نقطه زیرگروه‌های فلزات پایه ارائه داده است و تولید و فروش را نسبت به سال موقعیت مشابه سال قبل مقایسه کرده است.

مطابق این تصویر تولید ورق و پروفیل در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته در حدود ۵ درصد یا کمتر کاهش یافته است. با این حال زیرگروه‌های شمش و سایر فلزات پایه در این مدت با اندکی افزایش تولید همراه بوده‌اند.

 همچنین رشد نقطه به نقطه شاخص فروش نیز نشان می‌دهد در این یک سال فروش هر سه زیرگروه ورق، پروفیل و شمش کاهش یافته است. در این میان کاهش نزدیک به 30 درصدی فرو پروفیل قابل توجه است و خبر از وضعیت نامساعد صنایع تولیدکننده پروفیل می‌دهد. این افت چشم‌گیر همچنین بخش عمده‌ کاهش شاخص فروش کل گروه فلزات پایه را نیز می‌تواند توضیح دهد. با این حال فروش سایر فلزات پایه در این یک سال بیش از 5 درصد افزایش یافته است.