به گزارش اکوایران، مسکن یکی از کالاهای اساسی در زندگی مردم ایران است. به همین جهت تحولات این بازار و رصد میزان سرمایه وارد شده در این بازار حائز اهمیت است. بانک مرکزی در گزارشی میزان سرمایه بخش خصوصی وارد شده به بخش مسکن را مورد بررسی قرار داده و در تقسیم بندی‌ای میزان سرمایه وارد شده به سه مرحله متفاوت از ساخت ساختمان‌ را منتشر کرده است. این سه مرحله شامل ساختمان‌های «شروع شده»، «نیمه کاره» و «تکمیل شده» است.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمان در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ رشد بیشتری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده است.

بر اساس این آمار بیشترین میزان رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌هایی که تازه شروع به ساخت کرده‌اند بیشترین میزان و در ساختمان‌هایی که تکمیل شده‌اند کمترین میزان بوده است.

همچنین بر اساس این آمارها سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مراحل مختلف ساخت ساختمان گویای این موضوع است که تنها سهم سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های در مرحله «شروع ساخت»، در شش ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و سهم سرمایه‌گذاری در مابقی مراحل ساخت کاهش یافته است.

باتوجه به حجم بالای سرمایه جذب شده در ساختمان‌های در حال احداث، می‌توان گفت بخش خصوصی به سمت ساخت مسکن در نیمه نخست امسال حرکت کرده است.

افزایش رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ۶ ماهه ابتدایی امسال

 بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ساختمان به از ۲۹۰ همت در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به حدود ۴۳۰ همت در نیمه نخست امسال رسیده است. بررسی رشد این عدد در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نشان می‌دهد علاوه بر افزایش ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، میزان رشد سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان نیز افزایش داشته است.

به بیان دیگر سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش ساختمان در سال ۱۴۰۱، به اندازه ۳۵.۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است. همچنین این سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۸.۲ درصدی مواجه شده است. در نتیجه میزان رشد در نیمه نخست امسال نسبت به همین رشد در مدت زمان مشابه سال گذشته با افزایش مواجه شده است.

020928

جهش رشد سرمایه‌گذاری در مرحله ابتدایی ساخت

طبق آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌هایی که تازه شروع به ساخت کرده‌اند در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰ همت و در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ در حدود ۹۹.۵ همت بوده است. بررسی رشد سرمایه‌گذاری در این دو سال نیز نشان می‌دهد میزان رشد سرمایه‌گذاری در این مرحله از ساخت ساختمان نیز جهش کرده است. بر اساس آمارها در نیمه نخست سال گذشته سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان معادل ۲۰ درصد بوده که با افزایش حدود ۴۵ واحد درصدی در نیمه نخست امسال رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه به ۶۵.۸ درصد رسیده است.

تا اینجا مشخص شد ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ساختمان و رشد این ارزش در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. حال می‌توان گفت رشد بالای صورت گرفته در «مرحله ابتدایی ساخت ساختمان» باعث شده سهم سرمایه‌گذاری در «مرحله اول ساخت ساختمان» از «کل سرمایه‌گذاری» انجام شده در بخش ساختمان افزایش یابد. طبق بررسی‌ها سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مرحله از ساخت ساختمان از ۲۰.۷ درصد در شش ماهه ابتدایی سال گذشته به ۲۳.۱ درصد در نیمه ابتدایی امسال رسیده است.

پس به طور کلی می‌توان گفت در نیمه نخست امسال سرمایه‌ای که وارد بخش ساختمان شده به سمت ایجاد ساختمان‌های جدید حرکت کرده است.

020928

حرکت ۶۰ درصد سرمایه بخش خصوصی به سمت ساختمان‌های نیمه‌کاره

بخشی از کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ساختمان مربوط به سازه‌های نیمه‌کاره است. آمارهای سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان‌های نیمه‌کاره نشان می‌دهد بیشترین میزان سرمایه وارد شده به بخش ساختمان مربوط به این مرحله از فرآیند ساخت است. طبق این بررسی‌ها میزان سرمایه وارد شده به این بخش از ۱۷۹ همت در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۵۷.۸ همت در مدت مشابه امسال رسیده است.

بررسی تغییرات سرمایه در این مرحله از ساخت ساختمان نشان می‌دهد رشد سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های نیمه‌کاره از ۴۰.۲ درصد در نیمه نخست سال گذشته به ۴۳.۸ درصد در نیمه نخست امسال رسیده است. اما با وجود افزایش رشد سرمایه در این مرحله از فرآیند ساخت ساختمان در سال ۱۴۰۲، سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در «ساختمان‌های نیمه‌کاره» نسبت به کل سرمایه وارد شده در بخش ساختمان در شش ماهه ابتدایی این سال نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. دلیل این اتفاق رشد کمتر سرمایه‌گذاری در «ساختمان‌های نیمه‌کاره» نسبت به رشد کل سرمایه وارد شده به این بخش در سال ۱۴۰۲ است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که سهم سرمایه‌گذاری بر روی «ساختمان‌های نیمه‌کاره» نسبت به کل سرمایه وارد شده به این بخش از ۶۱.۸ درصد در نیمه نخست سال گذشته به ۶۰ درصد در نیمه نخست سال جاری کاهش یافته است.

020928

سرمایه ۷۲.۷ همتی بخش خصوصی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲

بررسی‌ آمارهای مسکن منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد سرمایه وارد شده به بخش ساختمان‌های تکمیل شده در نیمه نخست امسال ۷۲.۷ همت بوده است. طبق آمارها میزان رشد این سرمایه در نیمه نخست ۱۴۰۲ در حدود ۴۲.۸ درصد اعلام شده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته ۰.۹ واحد درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم سرمایه در ساختمان‌های «تکمیل شده» در شش ماهه ابتدایی امسال گویای آن است که به دلیل رشد کمتر سرمایه در مرحله «تکمیل ساختمان» نسبت به رشد «کل سرمایه بخش خصوصی» وارد شده در این حوزه ، سهم سرمایه وارد شده در ساختمان‌های تکمیل شده از کل سرمایه بخش مسکن به ۱۶.۹ درصد رسیده است که نسبت به نیمه نخست سال گذشته ۰.۷ واحد درصد کاهش را تجربه کرده است.