در این نشست ابراهیم بهادرانی مشاور عالی رییس اتاق تهران به عدم تحقق اهداف پیش بینی شده در بودجه سال آتی اشاره کرد و به جریان مالیات بر تورم که در سال آینده تکرار هم خواهد شد نقد کرد.

او در بخشی از اظهارات گفت : ما در سال جاری نتوانستیم یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت بفروشیم . سال آینده هم قطعا با سیاست جدید کنگره آمریکا شرایط بدتر می شود و نمی توانیم به برنامه پیش بینی شده در مورد فروش نفت دست پیدا کنیم.

در بخشی از این تحلیل به بلاتکلیفی ۴۲۹ همت خالص بدهی دولت به بانک‌ها و ۱۱۹ همت خالص بدهی شرکت‌ها وموسسات دولتی به سیستم بانکی و همچنین دخالت دادن بودجه در امر پولی و ایجاد تکلیف برای منابع بانکی اشاره شد.

به گفته بهادرانی، بخشودگی مالیاتی ۷ درصدی تولیدکنندگان، سهم ۴۰درصدی صندوق توسعه ملی، کاهش کسری تراز عملیاتی نسبت به سال جاری و کاهش درآمد نفتی برای تامین بودجه از جمله نقاط قوت این لایحه است.

در این نشست محمود نجفی عرب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به نقد یارانه پنهان انرژی که ایران می پردازد برمبنای داده های جهانی پرداخت.

برمبنای داده های آژانس بین المللی انرژی، ایران بعد از روسیه بیشترین یارانه پنهان را به انرژی می دهد که رقمی معادل ۳۶ درصد کل جی دی پی ایران است.

درضمن اختلاف قیمت حامل های انرژی عرضه در بازار ایران در مقایسه با قیمت ها در بازار جهانی، طی سال گذشته ۱۲۷ میلیارد دلار بوده است . به گفته نجفی عرب این رقم سه برابر بودجه جاری دولت است.