به گزارش اکوایران، کالاهای مصرفی  بر اساس تقسیم‌بندی مرکز آمار به 12 گروه عمده تقسیم شده‌اند و بررسی تورم هر یک از این اقلام عمده به ما کمک می‌کند تا تصویر دقیق‌تری از وضعیت تورم در جامعه داشته باشیم. به طور کلی برای محاسبه تورم، از شاخص قیمت گروه‌های کالایی مصرفی خانوار استفاده می‌شود و به همین ترتیب تورم هر یک از گروه‌های کالایی، اثری متفاوت در سطح رفاه خانوار ایجاد می‌کنند.

در گزارش پیش رو تورم گروه‌های کالایی در مقیاس ماهانه، سالانه و نقطه‌به‌نقطه بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که در مقیاس سالانه و نقطه‌به‌نقطه گروه ارتباط کمترین و گروه هتل و رستوران بیشترین تورم را به ثبت رسانده است. در مقابل بررسی تورم ماهانه نشان می‌دهد بیشترین تورم ماهانه در کالاهای خوراکی و کمترین آن همچنان در گروه ارتباطات رقم خورده است. 

گروه خوراکی‌ها در صدر تورم ماهانه آذر

بررسی شاخص قیمت کل کالاها در انتهای آذر 1402 نسبت به آبان ماه، با عنوان تورم ماهانه شناخته می‌شود که میانگین وزنی تورم ماهانه 12 گروه کالایی مختلف در آذر ماه، حدود 2.9 درصد به ثبت رسیده است. 

1402101202

آمارهای منتشر شده از درگاه ملی آمار نشان می‌دهند بیشترین تورم ماهانه در آذر 1402 در گروه خوراکی و آشامیدنی‌ها با نرخ 4.2 درصد رقم خورده است. در جایگاه بعدی مشاهده می‌شود گروه مسکن، آب، برق و گاز نیز با تورم 3.3 درصدی در جایگاه دوم بیشترین تورم ماهانه قرار گرفته است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ضریب اهمیت گروه مسکن و خوراکی در بودجه خانوار بیش از 60 درصد است و تورم همین دو گروه کالا می‌تواند قیمت بیش از 60 درصد سبد مصرفی خانوار را با تغییر مواجه کند. 

در مقابل مشاهده می‌شود گروه ارتباطات و حمل‌و‌نقل کمترین تورم ماهانه را در انتهای پاییز تجربه کرده‌اند به گونه‌ای که نرخ تورم ماهانه برای این دو گروه کالایی به ترتیب 0.3 و 0.9 درصد به ثبت رسیده است. به طور میانگین هر ماهه مجموعا 10 درصد بودجه خانوار به مصرف این دو گروه کالایی تخصیص می‌یابد. 

بیشترین و کمترین تورم سالانه در کدام گروه‌ها رخ داده است؟

بر اساس تعاریف، اگر میانگین شاخص قیمت در 12 ماه منتهی به ماه مورد بررسی را نسبت به میانگین شاخص قیمت در 12 ماه منتهی به ماه مشابه در سال گذشته به دست آوریم، نرخ سالانه تورم به دست می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور میانگین 44.4 درصد نرخ تورم سالانه کالاهای مصرفی خانوار بوده است. این درحالیست که گروه هتل و رستوران با تورمی معادل 66.2 درصد با اختلاف در صدر رتبه‌بندی بیشترین تورم سالانه قرار گرفته است. سپس در جایگاه بعدی گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها قرار دارند که تورم 50.4 درصدی در انتهای پاییز 1402 تجربه کرده‌اند.

14021012

در مقابل می‌توان مشاهده کرد که گروه ارتباطات کمترین تورم سالانه را در آذر 1402 از میان گروه‌های کالایی عمده از آن خود کرده است؛ به همین ترتیب نرخ تورم این گروه کالایی در بازه زمانی مورد بررسی 18.6 درصد به ثبت رسیده است. در ادامه مشاهده می‌شود گروه آموزش نیز با تورم سالانه 35.3 درصد رتبه دوم کمترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده است. 

تورم نقطه‌به‌نقطه به تفکیک گروه‌های کالایی در انتهای پاییز

زمانیکه رشد شاخص قیمت‌ها در ماه مورد بررسی را نسبت به شاخص قیمت در ماه مشابه سال گذشته تقسیم کنیم، تورم نقطه‌به‌نقطه به دست می‌آید. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین وزنی این تورم در آذرماه 1402 برای گروه‌های کالایی مختلف حدود 40.2 درصد بوده است. بر اساس شواهد، گروه هتل و رستوران در مقایس نقطه‌به‌نقطه نیز بیشترین تورم را به ثبت رسانده‌اند و بدین ترتیب شاخص قیمت این گروه کالایی در آذر 1402 نسبت به ماه مشابه در سال گذشته حدود 56.5 درصد افزایش را تجربه کرده است. پس از گروه هتل و رستوران، گروه پوشاک و کفش با تورم نقطه‌به‌نقطه 47.2 درصد در صدر جدول بیشترین تورم نقطه‌ای قرار گرفته است. 

بررسی کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه در انتهای پاییز 1402 نیز حاکی از آن است که گروه ارتباطات با تورم 16.3 درصد و بهداشت و درمان با تورم 35.5 درصد، کمترین افزایش را نسبت به آذر 1401 تجربه کرده‌اند.

1402101201