به گزارش اکوایران، بی شک برای هر فردی پیش آمده که برای دریافت مجوز به یکی از ارگان‌های دولتی رجوع کرده و با بروکراسی اداری دست و پنجه نرم کرده است. بروکراسی‌ای که باعث تاخیر در فرآیند مجوزدهی و اتلاف وقت و انرژی افراد در سازمان‌های دولتی شده است. همچنین این تاخیر در مجوزدهی در سازمان‌های مختلف متفاوت است.

بر اساس آخرین گزارش درگاه ملی مجوز‌ها از «تاخیر در صدور مجوزها به تفکیک دستگاه‌ها»، در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری ۶.۳ درصد از کل درخواست‌های مردم با تاخیر در بررسی مواجه شده است.

همچنین در این بازه زمانی کمترین میزان تاخیر در بررسی مجوزها مربوط به سازمان‌های «وزارت تعاون»، «جامعه مشاوران مالیاتی» و «سازمان انرژی اتمی» بوده و بیشترین میزان تاخیر در بررسی مجوزها به «وزارت کشور» تعلق داشته است.

بیش از ۶ درصد درخواست‌ها با تاخیر بررسی شدند

درگاه ملی مجوز‌ها در تازه‌ترین آمار خود وضعیت بررسی مجوزها در کل کشور را مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس در ۹ ماهه ابتدایی امسال مجموعا در کل کشور ۱ میلیون و ۶۴۹ هزار درخواست مجوز صورت گرفته که ۱۰۳ هزار و ۴۸۰ مجوز با تاخیر در بررسی همراه بوده است.

طبق این آمار می‌توان گفت در این مدت درصد درخواست‌هایی که با تاخیر در بررسی مواجه بوده به ۶.۳ درصد رسیده است. به بیان دیگر از هر ۱۰۰۰ درخواست ارسالی به دستگاه‌های دولتی ۶۳ درخواست با تاخیر در بررسی همراه بوده است.

اما این تاخیر در تمامی سازمان‌های دولتی یکسان نیست.

photo_2023-12-31_15-42-18

عملکرد ضعیف وزارت کشور در بررسی درخواست‌های مردمی

بر این اساس سه سازمان دولتی وجود دارد که بهترین عملکرد را در ۹ ماهه ابتدای امسال داشته‌اند. «وزارت تعاون»، «جامعه مشاوران مالیاتی» و «سازمان انرژی اتمی» بهترین عملکرد را در بررسی مجوزها داشته و میزان تاخیر در بررسی آن‌ها صفر بوده است. در میان این سه سازمان، وزارت تعاون به جهت حجم بالای درخواست‌هایی که داشته عملکرد بهتری را ارائه کرده است.

البته باید عنوان کرد که درخواست‌هایی که از وزارت تعاون صورت می‌گیرد یک سری مربوط به مشاغل خانگی بوده و یک سری به غیر از مشاغل خانگی است. شواهد نشان می‌دهد عملکرد این سازمان در مجوزهای مشاغل خانگی بهتر از عملکرد آن در صدور مجوزهای مشاغل دیگر بوده است.

از سوی دیگر نامناسب‌ترین وضعیت در رسیدگی به درخواست‌های مردم وزارت کشور بوده است. باید عنوان کرد درخواست‌های مردم به شهرداری‌ها در این آمار لحاظ نشده است. طی ۹ ماه ابتدایی امسال در این وزارتخانه مجموعا ۲ هزار و ۸۸۴ در خواست به ثبت رسیده که بیش از هزار و ۱۰۰ درخواست با تاخیر بررسی شده است. به بیان دیگر نرخ تاخیر در بررسی برای این وزارتخانه ۳۹.۳ درصد بوده که در میان دستگاه‌های دولتی عملکرد ضعیفی را به نمایش گذاشته است.

پس از این وزارتخانه بدترین عملکرد به ترتیب به وزارت ارشاد با ۱۹.۶ درصد «نرخ تاخیر در بررسی» و وزارت صمت با ۱۸ درصد «نرخ تاخیر در بررسی» تعلق داشته است.