به گزارش اکوایران، «طرح موضوع بررسی تعیین حداقل مزد منطقه‌ای در سال 1403» برای دومین بار در چند ماه اخیر در دستور کار جلسه شورای‌عالی کار قرار گرفته و در جلسات اخیر این شورا نیز این موضوع مجدداً مورد بحث واقع شده است.

بحث درباره مزد منطقه‌ای هر ساله در ایام پایانی سال مورد بررسی قرار می‌گیرد و نظرات مختلفی در مورد آن ارائه می‌شود. طرفداران این طرح با افزایش مزد منطقه‌ای، به افزایش فرصت‌های شغلی و ساختار اقتصادی در شهرهای کوچک اشاره می‌کنند. در عوض، مخالفان معتقدند که این تصمیم ممکن است منجر به افزایش مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ شود. همچنین، فعالان کارگری اجرای مزد منطقه‌ای را به عنوان یک خطر برای بی‌حقوق‌سازی بیشتر کارگران بیان کرده‌اند.

بنا به گزارش تسنیم، علیرضا میرغفاری- عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران- اظهار داشته که طرح تعیین حداقل مزد منطقه‌ای برای سال 1403 توسط خاندوزی به وزیر کار پیشنهاد شده است.

به گفته وی، نماینده وزارت اقتصاد، نامه وزیر اقتصاد را به مرتضوی را مطرح کرده و تصمیم گرفته شده که این موضوع در شورای‌عالی کار مورد بررسی قرار نگیرد و به کمیته کارشناسان در کارگروه مزد منطقه‌ای ارجاع داده شود.

میرغفاری با بیان اینکه مخالفت‌های انجمن صنفی کارگران نسبت به مزد منطقه‌ای وجود دارد، افزود: «ما به دنبال اجرای ماده 41 قانون کار در تعیین دستمزد هستیم و هزینه‌های معیشت کارگران باید به‌عنوان یک عامل اصلی در نظر گرفته شود.» او همچنین اظهار داشته است که انجمن صنفی کارگران به دنبال اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است و به این نکته اشاره کرده است که در بسیاری از صنایع بیش از 80 درصد از فعالیت‌های فنی و اجرایی توسط کارگران انجام می‌شود و این امور به‌طور کافی توجه نمی‌شود.

او در پایان با بیان اینکه منتظر برگزاری جلسات بعدی شورای‌عالی کار برای بحث درباره دستمزد هستند، تصریح کرده است: وضعیت معیشتی کارگران مناسب نیست و متأسفانه هزینه‌های زندگی بیشتر از دستمزد کارگران است و در حال حاضر شرایط برای اجرای دستمزد منطقه‌ای مناسب نیست.