به گزارش اکوایران، انتظار می­رود شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بدون احتساب مواد غذایی و سوخت؛ که از منظر اقتصاددانان شاخص بهتری برای تورم بنیادین است، در ماه پایانی 2023 حدود 3.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد؛ که نشان دهنده کم­ترین افزایش سالانه تورم از ماه مه 2021 محسوب می­شود.

تورم 1

باوجودی که رشد قیمت­ها همچنان بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی آمریکا قرار دارد، تازه ترین خوانش از جلسه ماه دسامبر مقامات نشان می­دهد که سیاستگذاران تصدیق کرده ­اند نرخ­های بهره احتمالا به نقطه اوج خود رسیده­ اند و تمایل برای کاهش هزینه­ های استقراض در سال جاری وجود دارد. همزمان اما مقامات تاکید کرده ­اند که سیاست پولی باید تا زمانی که تورم به ­طور پایدار کاهش یابد، تا مدتی همچنان انقباضی باقی بماند.

چشم انداز اقتصادهای جهان

در منطقه آسیا-اقیانوسیه اولین تصمیم نرخ بهره­ای در سال 2024 روز پنج شنبه در جلسه بانک مرکزی کره گرفته خواهد شد. انتظار می­رود که بانک مرکزی کره در سیاست خود تغییری ایجاد نکند و همچنان به سیاست انقباضی خود ادامه دهد، درحالی که فدرال رزرو به آرامی به سمت سیاست انبساطی گرایش پیدا می­کند.

در ژاپن هم قیمت­های مصرف کننده توکیو روز سه شنبه منتشر می­شود که انتظار می­رود نشان دهنده کاهش تورم در ماه پایانی 2023 باشد. داده­ های هزینه خانوار هم احتمالا مجددا کاهش داشته است.

قیمت­های مصرف کننده و تولید کننده چین نیز روز جمعه منتشر می ­شود، و تورم مصرف کننده و تولید صنعتی برای ماه ­های دسامبر و نوامبر نیز در هند در همین روز منتشر خواهد شد.

بانک مرکزی اروپا اصولا تمایل دارد که سال را به آرامی آغاز کند و 2024 نیز از این قاعده مستثنی نیست. داده­ های اعتماد اقتصادی و بیکاری که این هفته منتشر می­شوند می ­توانند بیشترین اثرگذاری را در سیاستگذاری این بانک داشته باشند.

گزارشات تولید صنعتی مربوط به منطقه یورو نیز این هفته منتشر خواهد شد. اقتصاددان انتظار دارند که آمارهای مربوط به تولید در آلمان، بزرگ­ترین عضو منطقه یورو، اندکی نسبت به پایین­ترین سطوح آن در سه سال گذشته بهبود یافته باشد.

تورم 2

در انگلستان نیز داده ­های مربوط به تولید ناخالص داخلی به زودی منتشر می­شود و انتظار اقتصاددانان این است که با بهبود اندکی روبرو باشد.

همچنین انتظار می­رود که داده ­های تورم سوئیس نیز نشان دهنده افزایش اندکی باشد، با این وجود، تورم همچنان کمتر از هدف 2 درصدی تعیین شده بانک مرکزی این کشور قرار خواهد داشت.

از منظر اقتصاددانان داده ­های تورم روسیه در روز جمعه نشان دهنده تورم بیش از 7 درصدی در این کشور خواهد بود، که فاصله بسیاری با هدف 4 درصدی دارد که توسط مقامات تعیین شده است.

در آفریقا نیز، غنا، دومین تولیدکننده بزرگ کاکائو در جهان احتمالا شاهد پنجمین کاهش ماهانه در تورم خواهد بود که تا حدی به علت پایداری نسبی در نرخ ارز این کشور است.

در مصر اما با وجودی که تورم نسبت به بالاترین رکورد خود کاهش یافته است، قیمت کالاهای اساسی همچون شکر درحال افزایش است. پس از افزایش تعرفه ­ها روی خدمات مهم از برق گرفته تا حمل و نقل، انتظار می­رود دور دیگری از فشار بر قیمت­ها در راه باشد و کشور کاهش ارزش پول را تجربه کند.

در آمریکای لاتین، تحلیل­گران انتظار دارند تورم شیلی به 4.4 درصد برسد که برای ادامه مسیر سیاست انبساطی این کشور کافی به­ نظر می­رسد. با این وجود، چشم انداز تورم در مکزیک افزایشی است که سبب می­شود بانک مرکزی به سیاست انقباضی خود و نگه داشتن نرخ بهره این کشور روی 11.25 درصد برای مدت بیشتر ادامه دهد.

انتظار می­رود تورم کلمبیا نیز با 4 درصد کاهش نسبت به اوج خود سال 2023 را به پایان رسانده باشد، که می­تواند کاهش نیم درصدی در نرخ بهره را در جلسه بعدی بانک مرکزی این کشور به ­دنبال داشته باشد. اقتصاددانان همچنین پیش بینی می­کنند که برزیل سال 2023 را با تورم 4.45 درصدی به پایان رسانده باشد.

بانک مرکزی پرو نیز احتمالا نرخ بهره را به 6.5 درصد کاهش خواهد داد، با توجه به اینکه وزیر دارایی این کشور انتظار دارد تورم در پایان 2024 به 2 درصد برسد، که گویای روند کاهشی نسبت به تورم 3.2 درصدی در 2023 است.

تورم 3

در آرژانتین، پس از اینکه رئیس جمهور این کشور خاویر میلی به شهروندان قول داد "حقیقت تلخ" را بیان کند، سخنگوی ارشد دولت گفت تورم ماهانه دسامبر احتمالا 30 درصد خواهد بود، که نشان دهنده تورم سالانه 222 درصدی و افزایش قابل توجه نسبت به تورم سالانه 160 درصدی ماه قبل است.