به گزارش اکو ایران، گزارش جدید مرکز آمار ایران از وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران در تابستان 1402 منتشر شده است. در بخشی از این گزارش به وضعیت گردشگری کشور از لحاظ تعداد گردشگر ورودی از سه طریق زمینی، هوایی و دریایی پرداخته شده و آمار ده کشور اولی که بیشترین گردشگر از آن‌ها وارد ایران شده ذکر شده است.

 مطابق گزارش این مرکز در تابستان 1402 تعداد 1 میلیون و 943 هزار گردشگر خارجی وارد ایران شده که نسبت به تابستان سال گذشته 27 درصد رشد کرده است. اغلب این گردشگران از مسیر زمینی وارد کشور شده‌اند. همچنین آمار کشور مبدأ این گردشگران که تا بهار سال جاری موجود است، نشان می‌دهد در سال‌های اخیر اغلب گردشگران خارجی از کشورهای همسایه ایران مثل عراق، افغانستان و ترکیه وارد کشور شده‌اند.021027

افت گردشگری ایران پس از کرونا

 گردشگری یکی از صنایع مهم برای درآمدزایی در کشورهای مختلف است و یکی از ملاک‌های توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌رود. اهمیت این صنعت برای کشور ما نیز با توجه به دارا بودن منابع طبیعی و تاریخی قابل توجه بر کسی پوشیده نیست. این اهمیت وقتی بیشتر به چشم می‌آید که توجه شود در سال‌های اخیر کشورهایی در همسایگی ایران مثل ترکیه و قطر درآمدهای چشم‌گیری از این ناحیه به دست آورده‌اند و اقتصاد آن‌ها رشد قابل توجهی از این جهت کرده است.

 بررسی روند تعداد گردشگران خارجی وارد شده به کشور در هفت سال حاکی از این است که تعداد این گردشگران از سال 1396 دچار افت شدیدی شده است. بیشترین تعداد توریست خارجی در این مدت برای سال 1398 و برابر با 8 میلیون و 832 هزار نفر بوده است. اما از سال 1399 تعداد گردشگران خارجی وارد شده به کشور کاهش چشم‌گیری یافت که بخش مهمی از آن حتما تحت تاثیر شوک کرونا بوده است. با اتمام آثار این شوک تعداد گردشگران خارجی مجددا افزایش یافت به طوری که در سال 1401 به عدد 4 میلیون و 230 هزار نفر رسید؛ با این حال این عدد همچنان فاصله زیادی با سال‌های پیش دارد. افت ورود توریست خارجی می‌تواند حاکی از این باشد که ایران به نظر خارجی‌ها مقصد مناسبی برای سفر نبوده است که در این میان شرایط اقتصادی و سیاسی پر تلاطم این سال‌ها می‌تواند نقش زیادی داشته باشد.

 همچنین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در بین گردشگران خارجی که در بهار 1402 وارد ایران شده‌اند، عراقی‌ها بیشترین سهم را داشته‌اند.

عراقی‌ها در صدر مسافران خارجی در ایران

 مرکز آمار در گزارش خود اشاره کرده که ورود گردشگران خارجی از چه راه‌ها و کشورهایی صورت گرفته است. مطابق این گزارش 73.8 درصد خارجی‌ها از راه زمینی، 25.9 درصد از راه هوایی و 0.3 درصد از راه دریایی وارد ایران شده‌اند.

 همچنین این مرکز ده کشوری را که بیشترین حجم گردشگر از آن‌ها وارد کشور شده است را تا بهار 1402 معرفی کرده است. مطابق این گزارش در این فصل تعداد 627 هزار توریست عراقی وارد کشور شده که 44 درصد از کل گردشگران را تشکیل می‌دهد. افغانستان با 18 درصد رتبه دوم ورود بیشترین گردشگر خارجی به کشور را دارد. در بهار سال جاری 248 هزار افغانستانی وارد کشور شده است. ترکیه نیز با ورود 209 هزار نفر گردشگر و 15 درصد از سهم کل گردشگران در رتبه سوم ورود بیشترین توریست خارجی به ایران قرار گرفته است. پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان، بحرین، چین و کویت دیگر کشورهایی هستند که گردشگر زیادی از آن‌ها وارد ایران شده است.

021027