احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در بیست و ششمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌ها برتر ایران که امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد از خوش‌بینی نسبت به ادامه روند مثبت رشد اقتصادی تا پایان سال گفت. 

وزیر اقتصاد ضمن اشاره به این موضوع که از سال 1399 تا تابستان 1402 رشد اقتصادی مثبتی را تجربه کردیم، اعلام کرد با رشد اقتصادی احتمالی مثبت در زمستان، 16 فصل رشد متوالی اقتصاد به ثبت خواهد رسید.

خاندوزی ضمن اشاره به اینکه دولت‌ها دشواریهای خارجی و داخلی را در 6 سال اخیر پشت سر گذاشته اعلام کرد مروری بر شاخصهای کلان اقتصادی در 2 سال اخیر نشان می‌دهد که در حوزه توسعه روابط  اقتصادی با کشورهای همسایه شاهد گشایشهایی هستیم. 

وزیر اقتصاد درباره تسهیلات در سطح محیط کسب و کار اعلام کرد که در درگاه ملی، مجوزها برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تسهیلات فراهم شده و امسال نیز این وضعیت و فعالیت‌های اقتصادی ادامه دارد. قهر نظام اداری با تولیدکنندگان و صادرکنندگان حل شده است و اکنون با تاکید بر تسهیل، به دنبال رونق تولید هستند. او اعلام کرد که مصوبه‌ها باید به صورت شفاف در درگاه ملی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان اعلام شود و دیگر دستورالعمل‌های یک شبه وجود نداشته باشد. برای افزایش شفافیت، در سال جاری ۵۰ درصد کاهش بخش نامه‌های گمرکی اعلام شده و این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. وی تأکید کرد که برای خروج از رکود نیازمند همفکری بین بخش دولتی، بخش صنعتی و شرکت‌های برتر است تا اقتصاد رشد کرده و کالاها بتوانند در بازار جهانی رقابت‌پذیر باشند.

وزیر اقتصاد همچنین در مورد تسهیلات در سطح محیط کسب و کار صحبت کرده و گفت: « در سال گذشته 28 درصد تامین مالی بانکی جدید برای بخش‌های غیردولتی از طریق بازار سرمایه صورت گرفت.» 

خاندوزی گفت: ابزارهای متفاوت را برای شرکت‌های خوش نام و معتبر در دستور کار قرار دادیم، در ۹ ماه سال گذشته تامین مالی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان شرکت های غیر دولتی از بازار سرمایه بود که امسال ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از ظرفیت تامین مالی بورس استفاده کرده اند که امیدواریم تا پایان سال به ۵۰۰ هزار میلیاردتومان دست یابیم.

 او به تاسیس درگاه ملی برای ایجاد تسهیلات و اعلام شفافیت مقررات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان اشاره داشته و بر تامین انرژی و مالی برای شرکت‌های بزرگ تاکید کرده است. وزیر اقتصاد نیاز به همفکری بین دولت و صنعت را برای دستیابی به رشد اقتصادی با کیفیت و قابلیت رقابت در بازارهای بین‌المللی بیان کرده است. او همچنین به تامین مالی از بازار سرمایه و حمایت از شرکت‌های برتر جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره داشته و اهمیت رشد جمعی و استفاده از منابع داخلی را تأکید کرده است.

در همایش معرفی شرکت‌های برتر از بین ۵۰۰ شرکت، ۱۰۰ شرکت برتر در حوزه تولید، فروش، صادرات معرفی و با حضور وزرای اقتصادی و صمت تقدیر شدند. همچنین از بین ۱۰۰ شرکت برتر، ۱۰ شرکت پیشرو که در چهار سال متوالی روند رو به رشدی داشته‌اند تجلیل شدند.