به گزارش اکوایران، بحران املاک در چین تولید ناخالص داخلی کشور را کاهش داد، سبب اخراج گسترده کارکنان شد و شرکت‌­های چندمیلیارد دلاری را تا مرز سقوط برد؛ اما اقتصاددانان معتقدند این شرایط می‌­تواند بدتر شود.

براساس گزارشی از وال استریت ژورنال، فروش خانه­‌های نوساز در چین سال گذشته 6 درصد کاهش یافت و به سطحی رسید که از سال 2016 مشاهده نشده است. فروش خانه‌­های چندساله نیز در ماه گذشته در چهار شهر ثروتمند این کشور بین 11 تا 14 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

سازندگان پروژه‌­های کم‌تری را شروع می‌کنند. صاحبان خانه نیز وام خود را زودتر پس می‌دهند و کمتر وام می‌­گیرند. به گفته موسسه رتبه بندی اس‌اندپی گلوبال، شرکت‌­های سازنده که زمانی پررونق بودند، پس از نکول در 125 میلیارد دلار اوراق قرضه خارجی در فاصله سال‌­های 2020 و 2023، در مذاکرات طولانی با سرمایه گذاران خارجی گیر افتاده­‌اند.

سازندگان و دولت‌های محلی در چین آنچنان در جذب مشتری برای خانه‌­ها مستاصل شده‌­اند که برخی به استراتژی­‌های بازاریابی عجیبی روی آورده­‌اند.

یک شرکت ساخت­‌وساز در تیانجان، یک آگهی ویدئویی با شعار " یک خانه بخر، یک همسر مجانی بگیر" منتشر کرده است. این شعار در واقع بازی با کلمات از عبارت " یک خانه بخر، و آن را به همسرت بده" بوده است. این شرکت به خاطر این شعار بیش از 4 هزار دلار جریمه شد.

یک مجتمع مسکونی در استان ژجیانگ در غرب چین به مشتریان وعده داد که با خریدان واحدها یک قطعه طلای 10 گرمی هدیه می‌دهد.

اوایل ماه جاری، رئیس سابق دپارتمان آمار در بانک خلق چین، در یک کنفرانس محلی گفت که افت در بخش مسکن کشور دوسال دیگر ادامه خواهد داشت. به اعتقاد او، فروش خانه‌­های نوساز بیش از 5 درصد در 2024 و 2025 کاهش خواهد داشت.

اقتصاددانان وال استریت نیز زنگ خطر اینکه رکود بازار مسکن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت را به صدا درآورده‌­اند.

یک اقتصاددان ارشد در گروه بانکداری اروپا و نیوزلند می‌­گوید، تعداد افرادی که خانه می­‌خرند، می‌توانند بخرند یا می‌خواهند بخرند زیاد نیست. به گفته او، یک تغییر اساسی در دیدگاه مردم چین نسبت به بخش املاک ایجاد شده است به طوری که املاک دیگر به عنوان یک سرمایه گذاری امن دیده نمی شود.

بخش املاک چین به همراه صنایع وابسته به آن، زمانی یک‌چهارم از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌داد و رکود این بخش تاثیر زیادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان داشته است. این مساله باعث شده درخواست‌­ها از دولت برای حمایت از این بخش افزایش یابد، ولی تاکنون مقامات چینی به جای معرفی یک بسته محرک اساسی، به سیاست­‌های مقطعی اکتفا کرده‌­اند.

بسیاری از اقتصاددانان شرایط چین را با ژاپن مقایسه می‌­کنند که دهه‌­ها در تلاش برای بازگشت از سقوط در بخش املاک و قیمت­‌های سهام بود. بازار سهام چین نیز در رکود قرار گرفته است.

رکود املاک چین قربانیان زیادی داشته است. بیش از 50 شرکت سازنده، عمدتا متعلق به بخش خصوصی نتوانسته‌­اند بدهی خود را پرداخت کنند. سازندگان هنوز میلیون­‌ها خانه تمام نشده دارند که فروخته شده اما تحویل نشده‌­اند. مقامات چین میلیاردها دلار برای کمک به سازندگان برای تکمیل خانه‌ها اختصاص داده‌اند، اما کارهای عقب افتاده درحال افزایش است.

این بحران خزانه برخی از دولت‌­های محلی در چین را نیز خالی کرده است که قبلا به فروش زمین متکی بودند. اقتصاددانان تخمین می‌­زنند آنها بدهی پنهانی به ارزش 400 تا 800 میلیارد دلار دارند.

برخی اقتصاددانان اما خوشبین هستند. به عقیده یک اقتصاددان ارشد در "بنک آو امریکا" در نیمه اول سال جاری، خریداران خانه­‌های چندساله به مرور به سمت بازار خانه‌­های نوساز می‌­روند و این بخش را تقویت می‌کنند. بااین وجود، بیشتر اقتصاددانان همچنان انتظار بدتر شدن شرایط را دارند، و سرمایه گذاران نیز بدبین هستند. یک شاخص املاک فهرست شده در بورس هنگ کنگ، که قبل از شروع سال جدید برای چهارمین سال متوالی افت کرده بود، از ژانویه 2024 مجددا حدود 15 درصد کاهش داشته است.