به گزارش اکوایران، پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در جهت تحقق ایجاد شناسنامه رفاهی-اقتصادی افراد توسط معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده و از تجمیع و اتصال ۶۲ منبع داده‌ای از ۲۶ دستگاه دولتی شکل گرفته‌است.

در واقع می‌توان گفت که یک پایگاه داده‌ای است که اطلاعات اقتصادی همه‌ افراد جامعه در آن جمع‌آوری شده است و اطلاعات افراد از ارگان‌های مختلف مثل تامین اجتماعی، وزارت بهداشت، سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و … در این سامانه گردآوری می‌شود. 

گفته می‌شود که از جمله کاربردهایی که این پایگاه داشته شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، بهبود سازوکار توزیع سبد کالا، رفع همپوشانی بیمه‌ای، رتبه‌بندی ۲۴ هزار خانوار ایرانی و شناسایی اقشار نیازمند، ارائه بسته حمایتی و افزایش مستمری برای آن‌ها است.

حال علیرضا محمدی - رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - از به‌روزرسانی سامانه رفاه ایرانیان و اطلاعات خانوارها پس از ۲ سال خبر داده و گفته: شناسنامه اقتصادی خانوار به‌روز شده و دقت بالای «وسع‌سنجی» اعتراضاتی که در حوزه دهک‌بندی مطرح بود، را به‌ شدت کاهش داده است.

به گفته وی، داده‌هایی که به‌تازگی در سامانه حمایت به‌روز شده، مربوط به آخرین داده‌های دریافتی در حوزه «وسع‌سنجی» از دستگاه‌های مختلف مانند ثبت احوال، خزانه، نیروی انتظامی و بانک مرکزی دریافت و در پایگاه رفاه ایرانیان اعمال شده است.

وی خاطرنشان کرد: برخی تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از هزینه‌های خانوار (به جز دارایی) هزینه‌های مستمر در طول سال هستند. اگر هزینه‌های مستمر خانوار که گاهی به دلیل بیماری، دریافت وام، تعویض خانه و ازدواج در یک بازه زمانی خانوار را از نظر مالی دچار نوسان می‌شود، را حساب کنیم، ممکن است دهک به شکل غیرنرمال بالا برود؛ به همین دلیل داده‌های مربوط به سه سال متوالی در آزمون وسع استفاده شده است.

او ادامه داد: هم اکنون این اطلاعات را در سامانه حمایت لحاظ کردیم تا دقت لازم صورت بگیرد و هزینه‌های مستمر مشخص شود. این داده‌های هزینه مستمر خانوارها از بانک مرکزی دریافت شده است.

محمدی تأکید کرد: بسیاری از دستگاه‌ها بر اساس قانون برنامه ششم باید سالانه ۲ بار داده‌های ثبتی، قابل اتکا و متقن خود را به پایگاه رفاه ایرانیان تحویل دهند.

بر اساس ماده ۲۹ برنامه ششم تمام دستگاه‌هایی اجرایی کشور مانند ثبت احوال، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، دارایی، صندوق‌ها، خزانه و سازمان استخدامی موظف هستند داده‌های خانوار را در حوزه اقتصادی و رفاهی ارسال کنند.

داده‌هایی که دریافت می‌شد اما اعمال نه

آن‌طور که ایرنا گزارش داده، بر اساس داده‌های دریافتی از دستگاه‌ها، دهک‌بندی خانوارها در اواخر دی‌ماه سال جاری به‌روز شده است. حدود ۲ سال بود که داده‌هایی که از دستگاه‌ها دریافت می‌شد، اما اعمال نشده بود.

چند نفر در کشور یارانه دریافت می‌کنند؟

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون با بیان اینکه اکنون حدود ۸۰ میلیون نفر در کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند، افزود: با توجه به اینکه بروزرسانی داده‌ها ۲۰ دی ماه انجام شده و تا کنون اعتراضی شکل نگرفته، نشان می‌دهد که وسع سنجی جدید دقت لازم را داشت و اعتراض مردم به دهک‌بندی نیز پاسخ داده شده است. پس از اعمال داده‌ها، مشکل ۷۰۰-۸۰۰ هزار نفری که برای پیگیری یارانه و نوع دهک مراجعه می‌کردند برطرف شده است.