به گزارش اکوایران، چین روز یکشنبه از کاهش یک نرخ بهره مهم خود خودداری کرد، چراکه بانک مرکزی این کشور در تلاش است تا از یوان در برابر نوسانات حفاظت کند. این مساله همچنین می‌تواند نشان دهنده چالش‌­هایی باشد که سیاستگذاران چین در تلاش برای مدیریت "ریسک­‌های اقتصادی" و "فشارهای ناشی از تورم منفی" با آن روبرو هستند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، بانک مرکزی چین امروز در اقدامی "نرخ بهره وام‌های سیاستی یکساله" خود را روی 2.5 درصد حفظ کرد، درحالی که مقدار کمی پول نقد به سیستم مالی تزریق شد. هر دوی این اقدامات با پیش بینی‌های قبلی اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی بلومبرگ هماهنگی داشته است. این حرکت پس از آن رخ داد که یوان هفته گذشته و در میانه افزایش ارزش دلار در معاملات خارج از کشور به کم‌ترین میزان خود در طول سه ماهه گذشته رسید.

مقامات چین به نوعی در بلاتکلیفی به­‌سر می‌برند. از طرفی، سیاست پولی انبساطی‌­تر می­‌تواند به کاهش هزینه‌های تامین مالی منجر شود و فعالیت اقتصادی را تحریک کند. اما از سوی دیگر، آن‌ها در تلاش هستند تا از کاهش ارزش یوان به دلیل واگرایی سیاستی با ایالات متحده جلوگیری کنند؛ جایی که چسبندگی تورم سبب شده سرمایه گذاران انتظارات خود از کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را به تعویق بیندازند. درحالی که کاهش ارزش پول می‌­تواند صادرات را افزایش دهد، از سوی دیگر می‌تواند به افزایش فرار سرمایه نیز منجر شود.

اقتصاد چین تحت فشار "بحران مسکن"، "کاهش اعتماد" و "تورم منفی: قرار گرفته است. عدم تمایل بانک مرکزی این کشور برای کاهش تهاجمی نرخ بهره در واقع نشان دهنده عدم تطبیق آن با امیدها در میان سرمایه گذاران برای محرک‌های بزرگ است؛ ناهمخوانی که تاحدی می‌تواند سبب افزایش فروش در بازار سهام این کشور شود.

درحالی که بانک مرکزی چین چندین ماه است که نرخ سیاستی را کاهش نداده است، مقامات قدم‌هایی را با هدف بازگرداندن اعتماد برداشته‌اند. اوایل این ماه بانک مرکزی با کاهش نسبت ذخایر مورد نیاز برای وام دهندگان، پول نقد بلندمدتی را به سیستم بانکی کشور تزریق کرد.آن‌ها قوانین مربوط به وام دهی سهام برای فروش استقراضی را تشدید کرده‌اند و حمایت از یوان را از طریق نرخ مرجع روزانه بانک مرکزی افزایش داده‌اند.

بانک مرکزی چین همچنین به مدت 15 ماه متوالی از طریق تسهیلات مالی خود به سیستم مالی پول نقد وارد کرده است.

به گفته یک اقتصاددان ارشد،‌ این احتمال همچنان وجود دارد که بانک مرکزی در هفته‌های آینده نرخ‌­های بهره خود را کاهش دهد و این حرکت می­‌تواند به کاهش هزینه‌های مالی کمک کرده و از بهبود پایدار اقتصادی حمایت کند. فایننشیال نیوز، یک روزنامه تحت حمایت بانک مرکزی نیز روز یکشنبه گزارش داد که بانک‌ها ممکن است این ماه نرخ های خود را کاهش دهند، به‌طوری که احتمالا نرخ بهره وام 5 ساله، که نرخ مرجع برای وام مسکن محسوب می‌شود کاهش خواهد یافت.

کاهش تورم یکی از ملاحظاتی است که بانک مرکزی چین برای تصمیمات خود درباره نرخ بهره در نظر دارد. فشارهای قیمتی در ماه‌های اخیر بدتر شده است، به‌طوری که هزینه­‌های مصرف کنندگان در ماه گذشته با بیشترین سرعت از زمان بحران مالی کاهش یافته است.

با این وجود، داده‌­های اولیه از سفر و هزینه‌­ها از تعطیلات سال قمری جدید در چین نشانه­‌هایی از افزایش در هزینه‌های مصرف کنندگان را نشان می‌­دهد.