به گزارش اکو ایران، مرکز آمار ایران گزارش تورم کالاهای وارداتی در پاییز 1402 را منتشر کرده است. بخش زیادی از مواد اولیه و کالاهای موجود در کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

 ارزش این کالاها بر حسب دلار به معنای ارزش آن‌ها در بازار جهانی است؛ رشد قیمت یا به اصطلاح تورم این کالاها در بازار جهانی نیز بر قیمت آن‌ها در داخل اثر می‌گذارد.

 در پاییز سال جاری میانگین تورم نقطه به نقطه کل کالای وارداتی به کشور در سال یعنی رشد قیمت آن‌ها نسبت به موقعیت مشابه سال قبل برابر با 6.1 درصد بوده که نسبت به پاییز سال قبل 6.6 واحد درصد کاهش یافته است. این کاهش در 12 گروه‌کالا نیز دیده می‌شود.

 همچنین در میان کالاهای وارد شده به کشور در پاییز امسال آلات اپتیک، عکاسی، طبی، ساعت‌سازی و موسیقی با 17.8 درصد بیشترین رشد قیمت را نسبت به پاییز سال قبل داشته است.

021209

رکورد تورم دلاری وارداتی‌ها برای لوازم پزشکی

 مرکز آمار کالاهای وارداتی را در 20 گروه تقسیم کرده است. در این میان بیشترین تورم نقطه به نقطه ارزش دلاری در پاییز 1402 برابر با 17.8 درصد برای گروه آلات اپتیک، عکاسی، دقت‌سنجی، طبی، ساعت‌سازی و موسیقی بوده است. یعنی نسبت به سال گذشته در تمام کالاهایی که وارد کشور شده این کالاها در بازار جهانی رشد قیمت بیشتری داشته‌اند. تورمی که به داخل نیز منتقل می‌شود.

 همچنین ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی و برقی با 13.8 درصد و اشیاء چوبی با 11.3 درصد دیگر کالاهای وارداتی بوده‌اند که در پاییز امسال قیمت جهانی آن‌ها افزایش زیادی داشته است. به طور کلی نیز در این فصل 16 گروه کالای وارداتی به کشور نسبت به سال گذشته در جهان یا به عبارت دیگر در کشورهای مبدا رشد قیمت داشته‌اند.

 این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در 4 زیرگروه نیز کاسته شده و بنابراین قیمت آن‌ها نسبت به سال قبل افت کرده است که در میان آن‌ها بیشترین افت مربوط به چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی بوده که قیمت دلاری آن‌ها 15.3 درصد نسبت به سال قبل کم شده است.

 همچنین مقایسه تورم انوع کالاهای وارداتی نسبت به پاییز سال قبل حاکی از این است که در پاییز امسال سرعت رشد قیمت‌ها در 12 گروه کم شده است.

افت تورم نقطه به نقطه در ارزش دلاری 12 گروه کالای وارداتی

 مقایسه تورم با قبل می‌تواند مشخص کند که در این مدت سرعت رشد قیمت‌ها بیشتر شده است یا کمتر.

 مطابق بررسی‌ها در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل تورم ارزش دلاری 8 گروه کالاهای وارداتی افزایش و تورم 12 گروه کالای وارداتی کاهش یافته است.

 بیشترین افزایش نرخ تورم مربوط به حیوانات زنده و محصولات حیوانی بوده که تورم آن‌ها از 3.1- درصد در پاییز 1401 به 7.2 درصد در پاییز 1402 رسیده و بنابراین 10.3 واحد درصد بیشتر شده است. بنابراین محصولات حیوانی در جهان گران شده‌اند.

 این در حالی است که محصولات معدنی وارداتی با تغییر تورم از 19.3 درصد به 6.4- درصد بیشترین افت تورم برابر با 25.7- درصد را تجربه‌کرده‌اند. بنابراین محصولات معدنی در جهان یا حداقل در کشورهایی که ایران از آن‌ها وارد می‌کند، به مقدار قابل توجهی ارزان شده‌اند.

 به طور کلی می‌توان گفت بسیاری از کالاهای وارداتی از نظر ارزش دلاری در این یک سال ارزان‌تر شده‌اند، با این حال این موضوع می‌تواند به دلیل واردات کالاهای ارزان‌تر به کشور به دلیل رشد نرخ ارز نیز باشد. همچنین باید توجه کرد که افت تورم دلاری کالاها لزوما افت تورم ریالی را در پی ندارد؛ زیرا قیمت کالاهای وارداتی در داخل به نرخ دلار و نرخ تعرفه‌های گمرکی نیز شدیدا وابسته است.

021209