به گفته حمیدرضا پیش‌بهار پژوهشگر آکادمی سامان، در سال‌های اخیر با افزایش نرخ ارز فروش کامپیوتر کاهش پیدا کرده، چرا که بازار این محصول ضروری برای زندگی امروزی در یک سال منتهی به تابستان امسال تورمی ۷۰ تا ۸۰ درصدی را تجربه کرده است. چون این محصول صرفا وارداتی است با افزایش نرخ ارز قیمت آن در بازار به شدت افزایش پیدا کرده و متناسب با این افزایش قیمت تقاضا و امکان خرید این محصول کاهش یافته.

پژوهشگر آکادمی سامان توضیح می‌دهد که در سال‌های اخیر تقاضا برای خرید این کالا به دلیل اینکه جزو کالاهای مصرفی ضروری خانوار نیست کاهش داشته اما یک تغییر در سمت تقاضا هم در بازار این محصول اتفاق افتاده و آن هم تغییر مسیر خرید کامپیوتر نو به سمت محصولات استوک و دسته‌دوم است که باعث شده تقاضای خرید در این بازارها افزایش پیدا کند.

او ادامه می‌دهد که در کنار تقاضای خانگی خرید کامپیوتر و لپ‌تاپ،‌ تقاضای دیگری هم در بازار این محصولات وجود دارد که تقاضا از سوی فعالان اقتصادی است که این گروه هم به دو دسته دولتی و بخش خصوصی یا شرکت‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. در سال‌های اخیر یا به دلیل اشباع یا به علت کمبود بودجه، تقاضای خرید از سوی ارگان‌های دولتی هم به شدت کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر نرخ تاسیس شرکت‌های خصوصی هم نسبت به گذشته به شدت کم شده که به کاهش تقاضای این محصول از طرف شرکت‌های خصوصی منتهی شده است یعنی در سال‌های اخیر تقاضا در این بازار چه از سمت خانوار و چه فعالیت‌های اقتصادی کاهش یافته.

به گفته پیش‌بهار، در سال‌های اخیر واردات محصولات دسته دوم و استوک ممنوع شده ولی از آنجایی که محصول جایگزینی وجود ندارد از طریق قاچاق و واردات غیررسمی محصولات به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و از سوی دیگر فعالان صنفی معتقدند که انحصار بسیاری بر سر واردات قطعات جانبی کامپیوتر وجود دارد و خرده‌فروشان معتقدند که این انحصار کار را برای فعالان بازار سخت کرده است.

آکادمی سامان در بررسی‌های خود شاخص مدیران خرید را برای بخش خرد اقتصاد هم تعریف کرده. پیش‌بهار درباره انتظارات فعالان این صنف برای سال آتی هم می‌گوید: فعالان در سال گذشته انتظار داشتند که درآمد و تعداد مشتریان یک مقدار مشخصی کاهش پیدا کند، اما آنچه که حادث شد از انتظارت بدتر بوده اما امسال انتظار دارند تعداد مشتریان کمی افزایش پیدا کند و در سال آینده بازار به یک ثبات نسبی برسد.

آکادمی بانک سامان به منظور به دست آمدن نمایی از شرایط و حال و روز بخش خرد اقتصاد کشور که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اقدام به بررسی کسب و کار صنوف مختلف در سطح شهر تهران کرده. نمونه‌ها در این پیمایش‌ها از صنوف مختلف به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند و البته محدوده شعب بانک سامان در انتخاب نمونه‌ها مدنظر قرار داشته است.

قسمت دوازدهم برنامه «دیده‌بان» را از دست ندهید.