به گزارش اکوایران؛ تعیین نرخ دستمزد برای حداقلی بگیران که کارگران بخش اصلی این افراد را تشکیل می‌دهند همیشه با حاشیه‌های زیادی روبرو بوده است. 

در حالی که دولت در لایحه بودجه هر سال نرخ افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان خود را اعلام می‌کند اما نرخ دستمزد برای شاغلان بخش‌های دیگر که شامل کارمندان غیردولتی و کارگران در تمام بخش‌ها است، پس از برگزاری جلسات متعدد بین گروه کارگری، کارفرمایی و دولت تعیین می‌شود. 

پس از برگزاری اولین جلسه شورای عالی برای تعیین نرخ دستمزد 1403 در عصر سه‌شنبه 15 اسفند، دیروز نیز جلسه کمیته دستمزد برای تعیین تکلیف حقوق کارگران تشکیل شد. 

اما اتفاقی عجیب در جلسه دیروز کمیته دستمزد افتاد و به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، وزارت بهداشت در این جلسه از سبد غذایی جدیدی رونمایی کرده که در آن میزان کالری مورد نیاز افراد را کاهش داده است.

براساس اظهارات محسن باقری، وزارت بهداشت در اقدامی کاملا یک‌طرفه و غیرقانونی و بدون حضور شرکای اجتماعی، سبدی را معرفی کرده که در این سبد تعداد قابل توجهی از اقلام سبد در وزن کاهش یافته است.

آنطور که نماینده کارگران در شورایعالی کار اظهار کرده، در سبد جدید 30 گرم از مصرف روزانه‌ نان مورد نیاز هر فرد کم شده است، حدود ۱۰ گرم از مصرف گوشت کم شده یعنی درحالیکه در سبد قبلی، میزان مصرف گوشت روزانه ۴۸ گرم تعریف شده بود، در سبد جدید این میزان به ۳۸ گرم رسیده است.

به گفته باقری، وزارت بهداشت مصرف 280 گرم میوه را نیز به 200 گرم کاهش داده است. 

نماینده کارگران در شورایعالی کار در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرده که این سبد در واقع موادغذایی مورد نیاز انسان برای بقا را تعریف می‌کند و متأسفانه باید بگوییم که این سبد حداقلی، مبنای تعیین سبد معیشت کارگران قرار می‌گیرد و از همین سبد هم کاسته می‌شود که در نهایت سبد معیشت به شدت به شکل حداقلی تعیین می‌شود.

باقری تاکید کرده که یک کارگرِ معمولی روزانه به ۲ هزار و ۸۰۰ کالری نیاز دارد که این میزان کالری در مشاغل سخت‌تر به حداقل ۵ هزار کالری در روز می‌رسد که در سبد جدید وزارت بهداشت، این میزان به شدت کاهش پیدا کرده که تاثیر خود را در سبد معیشت نشان خواهد داد. 

نماینده کارگران در شورای عالی کار با تکذیب این موضوع که در تعیین سبد غذایی جدید، نظر شرکای اجتماعی هم در نظر گرفته شده، گفته که من به عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گویم که به هیچ عنوان گروه کارگری در جلساتی که احیانا وزارت بهداشت تشکیل داده، حضور نداشته است و این سبدِ غذایی مورد تایید ما نیست.

براساس اظهارات باقری، تنها نتیجه‌ای که می‌توان از مطرح شدن این سبد گرفت این است که این سبد علمی و کارشناسی نیست و احتمالا به سفارش وزارت اقتصاد طراحی شده و کاربرد آن صرفا کاهش نرخ سبد معیشت کارگران است.

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، در جلسه کمیته دستمزد به صورت محدود به موضوع سبد معیشت منطقه‌ای پرداخته شد که این موضوع جدی نیست و سبد معیشت متفاوت برای مناطق مختلف عملا وجود ندارد.

در حالی وزارت بهداشت میزان کالری مصرفی را در سبد غذایی جدید کاهش داده که در ابتدای دی 1402، یارانه امنیت غذایی کودکان زیر 5 سال که دچار خطر سوءتغذیه هستند، مطرح شد. 

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و اجتماعی چهارم بهمن گفته بود که در طرح «امنیت غذایی کودکان» برای هر کودک زیر ۵ سال مشمول طرح در دهک یک تا ۵، مبلغ یک میلیون تومان و دهک‌های ششم و هفتم، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

به گفته عسگریان، در مرحله نخست طرح ۱۴۵ هزار خانوار، در مرحله دوم ۱۵۱ هزار خانوار و در مرحله سوم این طرح اعتبار ۱۳۱ هزار  و ۸۳۰ خانوار توسط وزارت بهداشت شناسایی شدند. 

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و اجتماعی بیشترین میزان اقلام مصرفی در طرح امنیت غذایی کودکان را برنج، روغن، گوشت سفید و قرمز و پنیر اعلام کرده بود. 

براساس اعلام عسگریان، طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان مربوط به خانوارهای ۷ دهک اول دارای کودکان ۵ تا ۵۹ ماهه است که روند رشد آن‌ها متناسب با استانداردها نیست و دچار اختلالاتی نظیر کوتاه‌قدی، لاغری شدید و کم‌وزنی هستند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و اجتماعی تاکید کرده بود که این اعتبار صرفاً برای خرید ۱۶ قلم کالا اعم از مواد لبنی، پروتئینی، میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات تعریف شده که اقلام سبد غذایی با نظر دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و انستیتو تغذیه ایران تعیین شده‌اند. 

حال با دستاورد جدید وزارت بهداشت و ایجاد سبد غذایی جدید، باید منتظر شیوع بیشتر سوءتغذیه در بین کودکان و حتی سنین دیگر باشیم، تصمیمی که عوارض جبران ناپذیری را برای نسل‌های آینده ایران به دنبال خواهد داشت.