به گفته پیش‌بهار، در بازار گوشی تلفن همراه سه دسته کالا و خدمات عرضه می‌شود، دسته اول گوشی‌های تلفن همراه است، دسته دوم وسایل جانبی و دسته سوم خدمات هستند که شامل تعمیرات و نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای مختلف می­شود.

پژوهشگر آکادمی سامان توضیح می‌دهد که در سال‌های اخیر همزمان با افزایش ضریب نفود تلفن همراه، درآمد حقیقی خانوار کاهش پیدا کرده و در نتیجه بحث فروش محصولات دسته دوم به شدت افزایش پیدا کرده است. پیمایش آکادمی سامان حکایت از این دارد که فروش محصولات دسته دوم بیش از ۵۰ درصد رشد را در واحدهای صنفی ثبت کرده که عدد قابل ملاحظه‌ای است. همچنین بازار لوازم جانبی به حدی گرم شده که حتی می‌تواند بقای واحد صنفی را تضمین کند.

پیش‌بهار در ادامه به واردات گوشی‌های تلفن همراه در سال‌های اخیر اشاره کرده و می‌گوید: از سال ۹۷ ارزش واردات گوشی‌های همراه روندی افزایشی داشته، در این سال ۳۴۲ میلیون دلار گوشی به کشور وارد شده اما رفته رفته افزایش یافته و در سال ۱۴۰۰ رقم واردات گوشی تلفن همراه چهار میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار بوده که در کنار لوازم جانبی به ۴.۵ میلیارد دلار می‌رسد که البته این رقم بالاترین رقم واردات در سال‌های اخیر بوده.

به گفته پژوهشگر آکادمی سامان در سال ۱۴۰۱، رقمی معادل ۲.۸ میلیارد دلار گوشی تلفن همراه به کشور کشور وارد شده و طبق آمارهای ۱۱ ماهه گمرک در سال جاری ۲ میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار گوشی به کشور آمده که با لوازم جانبی بالغ بر سه میلیارد دلار می‌شود، این در شرایطی است که در این دوره واردات دارو و تجهیزات جانبی پزشکی حدود ۳ میلیارد دلار بوده و می‌توان گفت با واردات گوشی تلفن همراه برابری می‌کند.

پیش‌بهار در خصوص تقاضا برای نصب فیلترشکن هم می‌گوید: به طور قانونی نصب فیلترشکن در واحدهای صنفی ممنوع است، اما وقتی با فعالان صنف صحبت می‌شود یکی از اصلی‌ترین و اولین برنامه‌ای که مصرف‌کننده‌ها پس از خرید گوشی تقاضای نصب آن را دارند، فیلترشکن است. محدودیت‌ها نتوانسته تقاضا را کاهش دهد و باعث شده اولین تقاضا نصب فیلترشکن و پس از آن شبکه‌های اجتماعی باشد.

آکادمی سامان در بررسی‌های خود شاخص مدیران خرید را برای بخش خرد اقتصاد هم تعریف کرده که طبق گفته پژوهشگر آکادمی سامان، فعالان صنف فروشندگان گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی آن برای این بازار پیش‌بینی می‌کنند که در آینده، در تعداد مشتری ها و حجم فروش وضعیت باثبات باشد ولی میانگین قیمت محصولات و میانگین کیفیت کاهشی خواهد بود، چرا که خانوارها به دلیل کاهش قدرت خرید امکان خرید محصولات پرچم‌دار را ندارند.

آکادمی بانک سامان به منظور به دست آمدن نمایی از شرایط و حال و روز بخش خرد اقتصاد کشور که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اقدام به بررسی کسب و کار صنوف مختلف در سطح شهر تهران کرده. نمونه‌ها در این پیمایش‌ها از صنوف مختلف به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند و البته محدوده شعب بانک سامان در انتخاب نمونه‌ها مدنظر قرار داشته است.

قسمت سیزدهم برنامه «دیده‌بان» را از دست ندهید.