به گزارش اکوایران،‌ آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در اسفند 1402 کمتر شده و به 2.2 درصد رسید. به بیان ساده‌تر، در اسفند 1402، سطح عمومی قیمت یک سبد یکسان از اقلام غیرخوراکی، 2.2 درصد بیشتر از همین رقم در بهمن‌ماه بود.

البته این نرخ در استان‌های مختلف با یکدیگر تفاوت داشته است. استان «اردبیل» بیشترین و «بوشهر» کمترین سطح تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها را در اسفند کسب کرده‌اند. بر اساس دسته‌بندی مرکز آمار، اقلام غیرخوراکی شامل مسکن، ‌حمل و نقل و نظایر آن در نظرگرفته شده است.

نگاهی به ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که این نرخ در 24 استان کشور بیشتر از 2 درصد اعلام شده است. بر اساس شواهد، میزان تغییر تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در اسفندماه نسبت به بهمن در استان های مختلف یکسان نبود. به این معنا که تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها پس از یک ماه در 14 استان کشور بیشتر شده، در 14 استان کاهش یافته و در 3 استان تغییری نکرده است. در ادامه تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در بهمن 1402 بررسی شده است.

کاهش تورم غیرخوراکی‌ها در اسفند 

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار تورم اسفندماه 1402 کرده است. تورم به صورت «ماهانه»، «نقطه به نقطه» و «سالانه» ارائه می‌شود. تورم ماهانه شاخصی است که نشان می‌دهد قیمت یک سبد یکسان و متنوع از کالاها در یک ماه نسبت به ماه قبل از آن چگونه تغییر کرده است. نرخ «نقطه به نقطه» این شاخص نیز تغییرات در ماه مدنظر را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تورم «سالانه» هم میانگین 12 ماه قیمت‌ها در دوره منتهی به یک بازه زمانی مشخص را نسبت به همین مقدار در دوره مشابه در سال قبل محاسبه می‌کند.

در این گزارش به بررسی تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در سال 1402 پرداخته شده است. براساس تعابیر مرکز آمار، اقلام غیرخوراکی شامل مسکن،‌ ارتباطات، حمل و نقل و نظایر آن درنظر گرفته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در اسفند 1402 تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در کل کشور 2.2 درصد برآورد شده است. این رقم نسبت به بهمن‌ماه با کاهش 0.1 واحد درصدی همراه بوده است. البته تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در استان‌های مختلف با یکدیگر تفاوت داشته است.

030126

اردبیل و خراسان جنوبی در جایگاه نخست تورم اسفند غیرخوراکی ها

در اسفند 1402، تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در استان‌های مختلف در بازه 1.4 تا 3.1 درصدی نوسان داشته است. بیشترین مقدار این نرخ متعلق به استان‌های «اردبیل» و «خراسان جنوبی» است. به بیان دقیق‌تر، در دو استان ذکر شده قیمت یک سبد یکسان از کالاهای غیرخوراکی در اسفندماه، 3.1 درصد بیشتر از قیمت همان سبد در بهمن ماه بود. این رقم بالاترین نرخ ثبت‌شده از تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در میان استان‌ها به شمار می‌رود.

استان‌های «سمنان»، «قم»‌ و «کرمان» نیز با تورم 2.9 درصدی در جایگاه دوم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند. شواهد حاکی از آن است که به صورت کلی تورم ماهانه غیرخوراکی در 24 استان کشور بالاتر از 2 درصد بوده و درسایر استان‌ها نرخ کمتری داشته است.

استان «بوشهر» با ثبت تورم ماهانه 1.4 درصدی، تجربه کمترین سطح از تورم اقلام غیرخوراکی را در میان استان‌ها در بازه زمانی بررسی شده داشته است. «یزد»، «کرمانشاه»، «لرستان»، «فارس»، «سیستان و بلوچستان» و «البرز» دیگر استان‌هایی هستند که طعم تورم کمتر از 2 درصد را در اسفند 1402 چشیده‌اند.

در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته شده که تورم ماهانه غیرخوراکی‌ استان‌های مختلف در اسفندماه نسبت به مقدار این نرخ در بهمن 1402 چه تغییراتی داشته است؟

تورم غیرخوراکی‌ها در 14 استان کشور بالا رفت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم غیرخوراکی‌ها در اسفند امسال در 14 استان کشور افزایش یافته است. برای مثال، در اردبیل این رقم در اسفند سال گذشته در مقایسه با بهمن، 1.3 واحد درصد بیشتر شد. بدین ترتیب «اردبیل» بیشترین سطح افزایش این نرخ را در بازه زمانی ذکر شده تجربه کرد.

در سوی دیگر طیف تورم ماهانه کالاها و خدمات غیرخوراکی در 14 استان کشور با کاهش همراه شد. «فارس» با ثبت کاهش 1 واحد درصدی در جایگاه نخست و ایلام با کاهش 0.9 درصدی دومین جایگاه تغییرات نزولی این نرخ را به خود اختصاص داده‌اند.

در سه استان کشور نیز قیمت اقلام غیرخوراکی در بهمن و اسفند 1402 با یکدیگر تفاوت نداشته و ثبات را تجربه کرده است. این سه استان شامل «زنجان»،‌ «اصفهان» و « مرکزی» بود.

030126