به گزارش اکوایران، تورم مناطق شهری در ماه گذشته نسبت به تیر کاهش یافته و به 2 درصد رسیده است. با این‌حال تورم ماهانه مرداد در مناطق روستایی حاکی از روندی متفاوت است. به طوری که تورم این مناطق در مرداد نسبت به تیر افزایش داشته و به 1.9 درصد رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطق روستایی با وجود کاهش تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها و خدمات در مرداد نسبت به تیر ولی تورم ماهانه اقلام خوراکی در این مدت افزایش داشته و چون اهمیت خوراکی‌ها در سبد مصرفی روستانشینان بالاتر از اقلام غیر خوراکی است از همین‌رو تورم کلی ماهانه در این مناطق افزایش یافته است.

تورم ماهانه، میزان افزایش قیمت‌ یک سبد مشخص از کالاها در یک ماه نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد.

030607

کاهش سرعت رشد ماهانه قیمت‌ها در شهر

براساس آخرین داده‌های مرکز آمار از تورم مرداد 1403 ، تورم ماهانه مناطق شهری از 2.2 درصد در تیرماه به 2 درصد در ماه گذشته کاهش یافته است. همچنین تورم اقلام خوراکی در این مدت در مناطق شهری نزولی بوده و با  0.6 واحد درصد کاهش به 1 درصد رسیده است. در مقابل اما تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی و خدمات در مرداد نسبت به تیر ثابت باقی مانده و 2.5 درصد برآورد شده است.

فشار افزایش قیمت خوراکی به سفره روستائیان

روند تورم ماهانه مناطق روستایی در مقایسه با مناطق شهری صعودی بوده است. به طوری که در ماه گذشته تورم ماهانه مناطق روستایی با 0.1 واحد درصد افزایش نسبت به تیرماه به 1.9 درصد رسیده است. این در حالی است که تورم اقلام غیر خوراکی در این مناطق کاهشی بوده و از 2.2 درصد در تیر به 2.1 در مرداد سال جاری رسیده است. با این وجود تورم اقلام خوراکی در این مدت در مناطق روستایی صعودی بوده و با 0.2 واحد درصد افزایش به 1.6 درصد رسیده است. بنابراین به علت وزن بالاتر خوراکی‌ها در سبد مصرفی مردم مناطق روستایی، تورم ماهانه این مناطق رشد داشته است.