به گزارش اکوایران، در آخرین گزارش تامین ارز بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا ۱۳ شهریور، 30 میلیارد و ۴۸ میلیون دلار ارز کشور تامین شده است. بر اساس این گزارش، حدود ۶.۵ میلیارد دلار به کالاهای اساسی و دارو، بیش از ۱۶ میلیارد دلار به کالاهای تجاری و بازرگانی و ۷۴۷ میلیون دلار به بخش خدمات تخصیص داده شده است. مقدار ارز کل تامین شده نسبت به هفته گذشته (۱۰ شهریور) ۲.۲ درصد و برابر با ۶۴۷ میلیون دلار بیشتر بوده است.

030613

۳۰ میلیارد دلار برای واردات

از ابتدای سال تا ۱۳ شهریور، ۳۰ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار ارز کشور توسط بانک مرکزی تامین شده است. این مقدار ارز برای واردات چهار دسته کالا و خدمات استفاده شده است. برای دسته کالاهای تجاری و بازرگانی ۱۶ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار ارز تامین شده است. برای دسته واردات در مقابل صادرات ۶ میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار ارز تخصیص یافته است. همچنین، برای واردات خدمات نیز ۷۴۷ میلیون دلار ارز تامین شده است.

030613

ارز تخصیصی به کالاهای اساسی و دارو بیش از ۶ میلیارد دلار

بر اساس گزارش بانک مرکزی، مجموعا ۶ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار به کالاهای اساسی و دارو ارز تخصیص یافته است. از این مقدار ۵ میلیارد دلار صرف واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شده است. این گروه شامل گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌ها و سایر می‌باشد. به دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار ارز تخصیص یافته است. ارز تخصیص یافته به این دسته با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر برآورد شده است.

030613

مقدار ارز تخصیص یافته به بخش صنایع

در بخش صنایع برای دسته کالاهای تجاری و بازرگانی 16 میلیارد و 229 میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ 6 میلیارد و 607 میلیون دلار ارز تامین شده است. در مجموع به این بخش 22 میلیارد و 836 میلیون دلار ارز تخصیص یافته است.