به گزارش اکوایران، ششمین اجلاس بین‌المللی بانک‌های مرکزی سازمان همکاری‌ اسلامی امروز، دوشنبه 9 مهرماه 1403، در استانبول ترکیه برگزار شد.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، عصر دیروز به منظور شرکت و سخنرانی در ششمین اجلاس بین‌المللی بانک‌های مرکزی سازمان همکاری‌ اسلامی در ترکیه و همچنین توسعه مناسبات و همکاری‌های پولی و بانکی با کشورهای عضو، در صدر هیاتی تخصصی عازم استانبول شد.

bbb

در این اجلاس بین‌المللی مقرر است پیرامون آخرین وضعیت رشد اقتصادی و تورم کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی ( OIC ) و نیز بررسی ابعاد بکارگیری فناوری‌های نوین در بانکداری الکترونیک، میان اعضای این سازمان بحث و تبادل نظر شود.

هم اکنون 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی(OIC) بوده و تجارت غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو این سازمان در نیمه اول سال‌جاری با 14 درصد افزایش به 32.2 میلیارد دلار رسید.

مذاکرات برای ایجاد کانال مالی بین کشورهای اسلامی

در اجلاس بانک‌های مرکزی کشورهای اسلامی در استانبول، راه‌اندازی کانال مالی مشترک و بهره‌گیری از پول ملی در مبادلات تجاری مورد بررسی قرار گرفت. این موضوع تاکنون به‌صورت دوجانبه با کشورهای عضو بریکس مطرح شده و اکنون در حال پیگیری برای عملیاتی شدن در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) است. هدف اصلی از این اجلاس، توسعه روابط پولی و بانکی بین کشورهای عضو OIC بود. همچنین تسهیل انتقال پول برای گردشگران، تاجران و ایجاد اتاق‌های پایاپای از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این نشست بود.