به گزارش اکوایران، نابرابری یکی از مهمترین دغدغه‌های حکمرانان کشور است. زمانیکه اختلاف طبقاتی در یک جامعه رو به افزایش بگذارد به مرور وضعیت اجتماعی به سمت افزایش ناامیدی از زندگی و کاهش بهره‌وری می‌رود.

تاثیرات ناامیدی از زندگی را می‌توان در مهاجرت مشاهده کرد به طوریکه نیروی کار متخصص از کشور خارج شده و عملا بازار کار از این سرمایه انسانی تهی می‌شود. دیگر اثر نابرابری بر کاهش بهره‌وری در اقتصادی خواهد بود به بیانی کسانی که در بازار کار داخل کشور کار می‌کنند با مشاهده نابرابری به مرور انگیزه خود را برای بهبود مهارت‌های خود از دست می‌دهند. این اتفاق رقابت در میان نیروی کار را از بین برده و بازار کار را با کاهش بهره‌وری و به تبع آن تولید مواجه می‌کند.

عموما نهاد‌های آماری نابرابری اقتصادی را با شاخص ضریب جینی نشان می‌دهند. هر چه این شاخص به صفر نزدیک شود به معنای کاهش نابرابری و هرچه افزایش یافته و به یک میل کند به معنای افزایش نابرابری خواهد بود.

به دلیل اعشاری بودن این شاخص و عدم انتقال مناسب آن را در «صد» ضرب کرده و عدد مربوطه را به صورت درصد نیز نمایش می‌دهند. در این صورت اگر عدد مربوطه ۱۰۰ نزدیک شود به معنای افزایش نابرابری در جامعه است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از توزیع درآمد در سال ۱۴۰۲، شاخص نابرابری را در استان‌های مختلف کشور اعلام کرده است. بر اساس آمارهای منتشر شده از مناطق شهری، استان «سیستان و بلوچستان» شاهد بیشترین و استان «کرمان» شاهد کمترین سطح نابرابری در سال گذشته بوده است.

نابرابری استان سیستان و بلوچستان در مرز ۴۲ درصد

بررسی‌های آماری توزیع درآمد در سال گذشته حاکی از آن است که نابرابری در مناطق شهری در کل کشور معادل ۳۸.۲ درصد بوده که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این نابرابری در هریک از استان‌های کشور نیز به تفکیک قابل بررسی است. بر اساس این آمارها شاخص ضریب جینی در استان سیستان و بلوچستان بیشترین سطح را تجربه کرده و معادل ۴۱.۹۸ درصد بوده است. پس از سیستان و بلوچستان، استان‌های تهران و گلستان به ترتیب با ضریب‌جینی ۴۰.۸۵ درصد و ۳۹.۹۷ درصد بیشترین سطح نابرابری را در میان استان‌های کشور داشته‌اند.

در سمت دیگر این آمار استان‌های کرمان و سمنان قرار گرفته‌اند که وضعیت مطلوبی را در سال گذشته تجربه کرده‌اند. وضعیت نابرابری در این دو استان‌ نسبت به سایر استان‌های کشور بهتر بوده است. آمار ضریب‌جینی مرکز آمار نشان می‌دهد این شاخص در سال گذشته برای استان کرمان معادل ۲۶.۲۵ درصد بوده است. همچنین وضعیت این شاخص برای استان سمنان نیز مطلوب بوده و نرخی معادل ۲۷.۸۱ درصد داشته است.