به گزارش اکوایران، بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی در خصوص شکست طرح مالیات از خانه‌های خالی و ماشین‌های لوکس گفت: مالیات یک منبع پایدار است و اگر بخواهیم شاخص‌های اقتصادی رشد جدی پیدا کنند، باید به سراغ منابع پایدار برویم. از جمله این منابع، پایه‌های مالیاتی مختلفی است که مجالس و دولت‌ها تعریف می‌کنند. موضوع خانه‌های خالی تنها به نگاه مالیاتی محدود نمی‌شد؛ بلکه هدف اصلی، ساماندهی بازار اجاره خانه‌ها بود. اما به‌گونه‌ای طراحی شده بود که در نهایت اجاره خانه‌ها را سخت‌تر کرد.

وی بیان کرد: سامانه املاک و اسکان نیز باید به‌طور دقیق و عملیاتی اجرا می‌شد تا مالکیت افراد نسبت به املاک مشخص شود و سپس افراد بتوانند تصمیم‌گیری کنند، اما متأسفانه این موضوع به‌درستی اجرایی نشد و در نهایت شناسایی خانه‌های خالی به شهرداری‌ها واگذار شد تا بتوانند بهتر تشخیص دهند.

محبی‌ نجم آبادی در ادامه گفت: در خصوص مالیات بر خودروهای لوکس، همه‌چیز مشخص است و امکان شناسایی افراد و خودروها وجود دارد. برای این کار کافی است آیین‌نامه‌ای دقیق تدوین شود. مهم‌تر از همه، اراده‌ای برای اجرای آن وجود داشته باشد، چراکه این موضوع قابلیت اجرا دارد.

در خصوص روند پرونده FATF این نماینده مجلس اشاره کرد: بیشتر مواد FATF مورد قبول است و تنها یکی دو بند باقی مانده که در آن‌ها ابهام و اشکالاتی وجود دارد. البته نباید این موضوع به‌گونه‌ای پیش برود که هم از سوی دشمن تحریم شویم و هم به‌طور کامل تمام قواعد شفافیت بین‌المللی را بپذیریم.