به گزارش اکوایران، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که روسیه «هرگز» قادر به بازیابی موقعیت خود در بازار جهانی انرژی نخواهد بود. مرکز پژو‌هش‌های اتاق بازرگانی ایران در گزارشی نوشته است که آژانس بین المللی انرژی (IBA) در گزارش چشم انداز سالانه انرژی جهان که اخیرا منتشر شده، اعلام کرد این احتمال وجود دارد که در پی تحریم غرب در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، روسیه «هرگز» قادر به بازیابی موقعیت خود در بازار جهانی انرژی نگردد.

از منظر این نهاد، جنگ اوکراین منجر به تغییر شگرف جهت‌گیری تجارت جهانی انرژی شده است و موقعیت روسیه در این بازار را با نزول تدریجی و پیوسته‌ای مواجه ساخته است.

 هر چند که در پی اتخاذ سیاست به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای اروپا، بنیان روابط تجاری مبتنی بر سوخت‌های فسیلی اروپا با روسیه تضعیف شده بود اما در حال حاضر این گست با سرعتی در حال وقوع است که کمتر کسی قادر به تصور آن بود لذا بر اساس هیچ یک از سناریوهای محتمل صادرات سوخت فسیلی روسیه هرگز به روال سابق و حجم صادرات در سال ۲۰۲۱ باز نخواهد گشت.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، پیش‌بینی می‌شود که درآمدهای نفت و گاز روسیه در سال‌های آتی به بیش از نصف کاهش یابد و از حدود ۷۵ میلیارد دلار در سال گذشته به کمتر از ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ برسد.

تحریم‌های غربه روسیه را که پیشتر حدود ۲۰ درصد از سوخت‌های فسیلی جهان را تأمین می‌کرده وادار به تغییر بازارهای صادرات انرژی خود به سمت بازارهای آسیایی نمود؛ این در حالی است که بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی روسیه در یافتن بازار برای تمامی محصولاتی که در گذشته به اروپا صادر می‌شد ناموفق بوده است.

از منظر آژانس انرژی به دلیل عدم اطمینان در مورد تقاضا و همچنین دسترسی محدود به سرمایه و فناوری‌های بین‌المللی برای توسعه بخش‌های چالش برانگیزتر و پروژههای LNG (گاز طبیعی مایع در بلندمدت چشم انداز روشنی در توسعه این حوزه‌ها وجود ندارد.

به طور کلی، طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در حال حاضر جهان با بحرانی با عمق و پیچیدگی بی‌سابقه در انرژی و با یک تغییر جهت گیری عمیق در تجارت بین المللی انرژی مواجه است. آژانس پیش‌بینی می‌کند که احتمالاً بحران انرژی کشورها را وادار خواهد ساخت که به جریان انتقال انرژی خود سرعت ببخشند زیرا انرژی‌های خورشیدی بادی و همچنین وسایل نقلیه الکتریکی نسبت به سوخت‌های فسیلی، در برابر بحران‌های سیاسی و تحریم‌ها از آسیب پذیری کمتری برخوردارند.