اکوایران: معدودی منبع انرژی روی زمین هستند که کاملا رایگان‌اند؛ از جمله باد، خورشید، آب و گرمای هسته‌ی زمین.انسان‌ها برای هزاره‌ها از انرژی آب و باد استفاده کرده‌اند و حالا هم داریم در مهار انرژی خورشید خبره می‌شویم. اماّ در بهره برداری از گرمایی که در اعماق زمین تولید می‌شود هنوز در اوایل راه هستیم.

بیشتر تأسیسات بهره‌برداری انرژی زمین‌گرمایی در مقیاس تجاری در نقاط خاص جغرافیایی واقع شده‌اند؛ مثل شمال کالیفورنیا یا ایسلند. امّا برای این‌که واقعا بخواهیم از پتانسیل گرمای زمین برای تولید انرژی استفاده کنیم، طوری که نه تنها مقرون به صرفه بلکه سود آور هم باشد باید راه‌های جدیدی برای حفر کردن زمین و بالا کشیدن گرمای آن پیدا کنیم.

همزمان که جهان -هر چند به کندی- به سمت گذار انرژی پیش می‌رود، نیاز بیشتری به «نیروی آماده‌ بار پایه»ای که جایگزین سوخت‌های فسیلی شود حس می‌شود، اما «نیروی بار پایه آماده ارسال» یعنی چه؟ آماده ارسال در این جا یعنی هر زمان که شبکه توزیع به برق بیشتری نیاز داشته باشد نیروگاه انرژی بتواند آن را تأمین کند و بار پایه منابعی هستند که همیشه و در هر وضعیت جوّی و زمان از روز بتوان از آن استفاده کرد. به این ترتیب انرژی باد و خورشید «بار پایه» نیستند. البته می‌توان باتری‌ها را به معادله اضافه کرد تا زمانی که بادی نمی‌وزد یا خورشید در آسمان نیست نیاز شبکه توزیع برق را فراهم کنند. ترکیب انرژی‌های تجدید پذیر و باتری ترکیبی است که استفاده از آن درحال افزایش است امّا باتری‌ها همچنان گران هستند و تولیدشان نیز خود بسیار آلوده کننده است. پس چرا در کنار باد و خورشید یک گزینه‌ی قابل اتکای دیگر نداشته باشیم؟

انرژی زمین‌گرمایی به عنوان یک منبع انرژی بدون کربن «بار پایه آماده‌ی ارسال» معرفی می‌شود، از این روست که سیاست‌گذاران و کارشناسان انرژی دارند نسبت به آن دلگرم می‌شوند. در یک نیروگاه زمین‌گرمایی یک سیّال متحرک –معمولاً آب- به زیرزمین تزریق می‌شود تا پس از داغ شدن بالا کشیده شود و وارد مبدّل حرارتی شود و یا یک توربین را بچرخاند و به این ترتیب برق تولید کند.

این منبع گرما عملاً بی‌نهایت است. زمین به طور پیوسته 44 تراوات انرژی تولید می‌کند که نیمی از آن در نتیجه‌ی واکنش‌های رادیواکتیو طبیعی است. این یعنی سالانه چیزی حدود 385،000 تراوات ساعت انرژی از مرکز زمین آزاد می‌شود، بسیار بیشتر از نیاز جهان به انرژی. در سال 2019 کل انرژی مصرف شده در دنیا حدود 23،000 کیلووات ساعت بوده است. اگر ما بتوانیم تنها کسری از گرمای هسته‌ی زمین را مهار کنیم انرژی بسیار زیادی در دسترسمان خواهیم داشت.

توجه به پتانسیل‌های بهره‌برداری از انرژی زمین‌گرمایی همزمان شده است با ضرب‌العجل جهانی برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی. برخی از مهندسان صنعت نفت و گاز از چشم‌انداز حوزه‌ی فعالیتشان نگران‌اند. از قضا بسیاری از تکنیک‌های حفاری که برای استخراج نفت و گاز ایجاد شده‌اند به خوبی با آن‌چه برای توسعه‌ی بهره‌برداری از انرژی زمین‌گرمایی لازم است اشتراک دارند.

در حال حاضر استارت‌آپ‌های متعددی در حال تلاش برای تبدیل انرژی زمین گرمایی از یک پدیده‌ی محدود به یکی از منابع اصلی انرژی در دنیا هستند، تلاشی که موفقیت آن می‌تواند قدم بزرگی در حل مشکل تغییرات اقلیمی باشد.