به گزارش اکوایران، حالا با پررنگ شدن اخباری که نشان می‌دهد مسیر دیپلماسی احتمالا در حال فعال شدن است، بلومبرگ در گزارشی به میزان ذخایر نفتی شناور ایران در شناورهای روی دریا اشاره و اعلام کرده با وجود اینکه ایران همچنان بیشترین سهم ذخایر را دارد، ولی بخش قابل توجهی از این ذخایر به فروش رسیده و می‌تواند جریان عرضه نفت را در کنار کاهش عرضه ذخایر استراتژیک در آینده کاهش دهد.

آزادسازی میلیون‌ها بشکه از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا و مشابه آن در اروپا، ژاپن و کره جنوبی توجه بازار نفت را به خود جلب کرده است، اما نکته و قسمت دیگری وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه کرده، اما مهم است. آن نکته این است که میزان نفت خام نگهداری‌شده در ذخایر شناور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. جریان آزاد شده این ذخایر به مازاد عرضه نفت در شش ماه قبل کمک کرده و بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، نفتکش‌هایی که به عنوان مخازن موقت ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۷۹.۵ میلیون بشکه نفت ذخیره کرده بودند که تقریبا 40 درصد کمتر از سال قبل است.

بر اساس گزارش بلومبرگ جریان نفت از این مخازن به طور متوسط روزانه صد هزار بشکه نفت است ولی در طول سال ۲۰۲۲ میزان آزادسازی ذخایر نفت از این ذخایر اضطراری به طور متوسط روزانه به ۸۵۰ هزار بشکه نفت رسید.

یکی از دلایل توزیع ذخیره شناورهای روی آب، پایان دوران تجارتی است که از سال ۲۰۲۰ آغاز شد.‌ در آن زمان وقتی تقاضای جهانی نفت به دلیل پاندمی کرونا کاهش پیدا کرد، تاجران نفت خام را در شناورهایی روی دریا ذخیره کردند و از شکل نمودارها و منحنی‌های نفتی اقدام به معامله و کسب سود کردند. با اتمام قرارداد حمل و نقل، ذخایر پنهان شناور روی آب فروخته می‌شود.

به نظر می‌رسد این جریان در ماه ژانویه از منبع کلیدی دیگری از سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ایران ذخایر نفت خام و میعانات خود را که نوعی نفت سبک برای تولید پلاستیک است، فروخت. ایران به خاطر تحریم‌ها و تقاضای ضعیف جهانی نفت، مجبور شد در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلیون‌ها بشکه نفت را در مخازن شناور روی آب ذخیره کند.

بیشترین میزان ذخایر شناور نفت ایران حدود ۱۰۰ میلیون بوده که بر اساس گفته معامله‌گران، ایران بخش قابل توجهی از این ذخایر را از ماه ژوئن فروخته است.

بر اساس تخمین آژانس بین‌المللی انرژی 50 درصد از کل نفت خام و میعانات باقی‌مانده در ذخایر شناور روی آب متعلق به ایران است.

همانند ذخایر استراتژیک نفت که آزادسازی بخش زیادی از آن در سال جاری به پایان می‌رسد، توزیع ذخایر شناورها در حال کاهش است و با حذف منبع عرضه دیگر، به مرور زمان میزان عرضه در بازار تنگ‌تر می‌شود.

IMG_20230304_115508_851

آمریکا سهم تقاضای خود از نفت جهان را بازیابی کرده است. تقاضای نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط روزانه ۲۰.۳ میلیون بشکه در روز بوده که فقط ۲۰۰ هزار بشکه کمتر از سطح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ است.

رکورد سالانه مصرف نفت آمریکا به مقدار ۲۰.۸ میلیون بشکه در روز، مربوط به سال ۲۰۰۵ است.