معاملات آتی نفت برنت در شروع معاملات اروپا 1.30 دلار یا 1.5 درصد افت نمود و به 84.53 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز 1.21 دلار یا 1.5 درصد کاهش یافت و 78.47 دلار هم معامله شد. سرمایه گذاران با احتیاط منتظر برگزاری سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در برابر کنگره هستند که در ادامه این هفته صورت خواهد پذیرفت.

وضعیت تکنیکال

با توجه به فشردگی قیمت نفت در یک الگوی ادامه دهنده می توان گفت که روند نزولی نفت خام به حالت تعلیق درآمده است و همچنان در کشمکشی بین خوش‌بینی نسبت به بازگشایی چین و واکنش به یک فدرال‌رزرو انقباضی که ممکن است اقتصاد ایالات متحده را تضعیف نماید، قرار دارد. بنظر می رسد که داده های اقتصادی این هفته و هفته آینده می تواند وضعیت نفت را برای ماندن یا شکستن الگوی کنونی اش روشن نماید.

کاهش قیمت نفت در نگرانی از عوامل بنیادی

چشم انداز رشد چین که روز یکشنبه اعلام شد را می توان مهم ترین دلیل فشار بر قیمت در بازار دوشنبه دانست. این گزارش با اهمیت هدف کمتری نسبت به هدف رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) 5.5 درصدی چین در سال گذشته نشان داد که موجب سرخوردگی خریدارانی شد که به برگشت شکوهمند چین امید بسته بودند. تولید ناخالص داخلی در سال گذشته تنها 3 درصد رشد داشته است. با این حال نخست وزیر لی کچیانگ روز یکشنبه گفت که پایه رشد پایدار در چین نیاز به تثبیت دارد، تقاضای ناکافی همچنان یک مشکل آشکار است و انتظارات سرمایه‌گذاران خصوصی و کسب و کارها ناپایدار بوده اند.

یکی دیگر از محرک های اخیر قیمت نفت این بود که مشخص شد امارات متحده عربی قصد خروج از اوپک را ندارد در نتیجه هر دو شاخص نفت خام روز جمعه بیش از یک دلار افزایش یافتند. با این حال، قیمت نفت احتمالا تحت تاثیر سیاست های سختگیرانه بانک های مرکزی جهانی به دلیل ترس از افزایش تورم قرار خواهد گرفت. معامله گران شروع به لحاظ کردن افزایش نرخ بهره کرده اند، اما امیدوارند افزایش کمتری نسبت به سال گذشته اتفاق بیفتد.

به همین دلیل توجه بازارها بعد از چین به نشست های مهم بانک های مرکزی کانادا، استرالیا و ژاپن دوخته شده است. جایی که تصمیم سیاست گذاران برای ادامه افزایش نرخ های بهره می تواند سرمایه گذاران را برای نشست آتی فدرال رزرو مهیا کند.

علاوه بر این، گزارش حقوق و دستمزد ایالات متحده که روز جمعه منتشر خواهد شد، بعنوان آخرین سرنخ از بازار کار قبل از تصمیم احتمالی فدرال رزرو در خصوص افزایش دوباره نرخ بهره، می تواند معیاری از بازار کار ارائه نماید که در پیش بینی چشم انداز آتی اقتصاد امریکا بسیار موثر است. افزایش نرخ بهره در ایالات متحده نیز احتمالاً به آنچه گزارش حقوق و دستمزد فوریه در روز جمعه فاش می‌کند و به دنبال آن گزارش تورم فوریه که هفته آینده منتشر می‌شود، بستگی دارد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در برابر کنگره شهادت خواهد داد، جایی که احتمالاً از وی در مورد اینکه آیا افزایش بیشتر نرخ های بهره در بزرگترین کشور مصرف کننده نفت جهان ضروری است یا خیر، سؤال خواهد شد. می دانیم که افزایش نرخ بهره می تواند با افزایش گمانه زنی ها درباره فشار بر تقاضای انرژی همراه شود و در مقابل به تقویت شاخص دلار هم بیانجامد که هر دوی این عوامل اثر منفی بر قیمت های نفت در بازارهای لندن و نیویورک خواهد داشت.

در آخر هفته، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا اظهار داشت که "بسیار محتمل" است که این بانک در این ماه نرخ بهره را برای کنترل تورم افزایش دهد. این هم می تواند عامل دیگری برای فشار بر قیمت ها باشد. چرا که اروپا در حال حاضر اقتصاد شکننده تری نسبت به امریکا دارد و سیاست های منتهی به مهار تورم می تواند اثر واضح تری در کاهش جنب و جوش اقتصادی در این بلوک داشته باشد.