به گزارش اکوایران، طرح معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی ایران صبح یکشنبه (۲۱ اسفند) در مراسمی با حضور وزرای نفت و اقتصاد رونمایی شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، این طرح همسو با «اقتصاد مقاومتی و مردمی‌سازی اقتصاد» است و به تنوع روش‌های فروش در شرکت ملی نفت ایران کمک می‌کند.

بر اساس گزارش شانا، گواهی سپرده نفت خام یک ابزار استاندارد برای معاملات این حامل انرژی است که نوعی اوراق بهادار و نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از نفت خام موجود در مخازن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.

پشتوانه این گواهی، قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود. این گواهی یک طبقه جدید دارایی برای مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در معاملات حامل‌های انرژی در بستر شفاف بورس است.

به‌منظور تشویق متقاضیان نفت خام و میعانات گازی به ورود به معاملات گواهی سپرده، تخفیفاتی از سوی شرکت ملی نفت ایران در زمان تحویل فیزیکی و معافیت از پرداخت هزینه انبارداری تا ۱۸ ماه و اولویت در تحویل نسبت ‌به خریداران خارج از بورس در نظر گرفته شده است.

پس از خرید، همه دارندگان این گواهی‌ها که طبق شرایط اعلامی شرکت ملی نفت در اطلاعیه گشایش انبار استاندارد تحویل را دارند می‌توانند درخواست تحویل نفت خام و میعانات گازی را ارائه کنند و محموله خود را تحویل بگیرند.

اشخاص حقوقی به شکل مستقیم می‌توانند برای خرید اقدام کنند و اشخاص حقیقی نیز تنها از طریق شرکت‌های سبدگردان می‌توانند خرید داشته باشند.