به گزارش اکوایران، علیرغم تلاش بانک های مرکزی برای حمایت از بانک ها بسیار محتمل است که رویدادهای کنونی در سیستم بانکی تنها پیش لرزه های وقوع رکود باشد که از بالا بودن نرخ های بهره برای مدت طولانی ناشی می شود.

در معاملات روز دوشنبه، قیمت نفت خام برنت برای هر بشکه با نزدیک به 1 درصد کاهش به پایین تر از 72 دلار و 30 سنت رسید تا کماکان حضور پررنگ فروشندگان در بازار را منعکس نماید. در هفته گذشته نفت با ریزش 12 درصدی بزرگ ترین سقوط هفتگی اش را از دسامبر به این سو تجربه نمود.

نفت وست تگزاس امریکا هم با ریزش بیش از یک درصدی در بازار آتی به زیر 66 دلار رسید. قراردادهای سررسید آوریل که بیشترین حجم معاملات را در بازار داشته است در حال حاضر حدود 66 دلار و 40 سنت داد و ستد می شوند.

مهم ترین رویداد پیش رو که توجه سرمایه گذاران انرژی را به خود معطوف کرده است، نشست روز چهارشنبه فدرال رزرو و نشست دو هفته آینده ی اوپک پلاس است که می تواند تاثیر مستقیم بر بازار نفت داشته باشد.

مقامات فدرال رزرو بسته های حمایتی بزرگی برای کمک به بانک ها ایجاد نموده اند و انتظار می رود که با کاهش سرعت سیاست های انقباضی از شدت فشار بر بخش های مختلف اقتصادی بویژه بانک ها بکاهند. با این وجود نرخ های بهره در حال حاضر هم آنقدر بالا هستند که بانک های کوچک را با چالش جدی روبرو کنند. به همین دلیل، می توان گفت که عبور از تورم کنونی بدون فشار بر بخش بانکی تقریبا دور از انتظار است. حتی اگر فدرال رزرو نرخ بهره را تنها 25 واحد اساسی افزایش دهد، با دامنه ی 5 درصدی نرخ بهره، هزینه تسهیلات بسیار بالا خواهد بود. علاوه بر این،

از طرف دیگر مقامات اوپک پلاس نیز بدنبال راهی برای مهار ریزش های بیشتر هستند. افزایش ریسک های نزولی برای کاهش بیشتر قیمت این گمانه زنی را تقویت کرده که مقامات اوپک پلاس ممکن است تصمیم بگیرند عرضه را حتی نسبت به توافق قبلی دوباره کاهش دهند. نشست بعدی اوپک پلاس در سوم آوریل برگزار خواهد شد و پس از آن نشست وزرای نفت کشورهای عضو را در 4 ژوئن خواهسم داشت. در ماه اکتبر اعضا توافق کردند تا پایان سال 2023 تولید را 2 میلیون بشکه در کاهش دهند ولی ادامه فشار بر قیمت ممکن است موجب شود که شاهد کاهش بیشتر تولید باشیم.

نگاه تکنیکال

از منظر تکنیکال قیمت نفت برنت پس از شکستن یک الگوی پرچم به سمت پایین با رشد مومنتوم نزولی از همه ی حمایت های 79 دلار و 75 دلار عبور کرده و در مسیر رسیدن به پایین ترین کف قیمت از 20 دسامبر 2022 در حوالی 69 دلار و 37 سنت می باشد. اگر این ناحیه حمایتی هم نتواند ریزش را مهار کند 65 دلار و 80 سنت که پایین ترین کف قیمتی یک سال و نیم اخیر محسوب می شود در انتظار قیمت خواهد بود.