روز چهارشنبه، حجم معاملات بازار آسیا پایین بود و در همین حال، سرمایه‌گذاران نسبت به نشانه‌های انبساط اقتصاد آمریکا بدبین بوده و تلاش داشتند که پیش از افزایش نرخ بهره آمریکا، از قرض‌دهندگان محلی فاصله بگیرند.

بازارهای چین و ژاپن در تعطیلات بودند. بازار مالی هنگ‌کنگ باز بود و کاهش را تجربه کرد که باعث شد سهم آسیا در شاخص بازار MSCI یک درصد سقوط کند.

سقوط سهام بانک‌های منطقه‌ای بر وال‌استریت فشار آورد. همچنین نفت دچار ضرر زیادی شد و ترس این به وجود آمد که بانک‌ها در دادن وام سخت‌گیری کنند. کاهش سرعت بازار اشتغال نیز نشانه دیگر از خطر سقوط است.

روز سه‌شنبه، بانک‌های مطنقه‌ای اروپا زیان سنگینی را تجربه کردند. ارزش پک‌وِست بَنکورپ ۲۷.۸ درصد، وسترین اِلاینس بنکورپ ۱۵.۱ درصد و کومریکا اینک نیز ۱۲.۴ افت داشت.

کریس وِستون، رئیس بخش تحقیقات کارگزاری پپراستون گفت: فروشندگان استقراضی (شورت سِلِر) ورود کردند و همانطور که معامله‌گرهای شرکت‌های مالی می‌دانند، وقتی سروکله تعداد زیادی از شورت سلرها پیدا می‌شود، باید کنار بکشید.

بعد از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و سیگنیچر بانک در ماه مارس و سقوط بانک فرست ریپابلیک در آخری هفته، توان را از وام‌دهنده‌های کوچک گرفت و بانک‌ها را مجبور کرد که تدابیر سخت‌گیرانه‌تری را برای قرض‌دادن اتخاذ کنند.

در اروپا که بحران عدم اعتماد باعث شد شش هفته پیش، مؤسسه کردیت سوییس در شرکت رقیب خود، یو‌بی‌اس ادغام شود، بانک‌‌ها اعتباردهی خود را سریعا قطع کردند. داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که این اتفاق می‌تواند منجر به کاهش رشد نرخ بهره شود.

جَن نِوروزی، استراتژیست نرخ بهره نَت‌وِست مارکتس گفت: این اتفاق می‌تواند گزینه افزایش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره را به جای افزایش نیم درصدی آن تقویت کند. همچنین این فکر را به ذهن ما می‌اندازد که اگر اروپا در چنین وضعیتی قرار دارد، اوضاع آمریکا به مراتب بدتر است.

چشمان همه به فدرال رزرو است

بازارها تقریبا مطمئنند که فدرال رزرو در ساعت ۶ بعد ازظهر، افزایش ۲۵ صدم درصدی را اعلام خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد، تمرکز همه بر این خواهد بود که چگونه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو می‌خواهد در مقابل انتظار سرمایه‌گذاران مبنی بر کاهش نرخ بهره تا آخر سال مقاومت کند.

ویشنو واراتان، رئیس اقتصاد بانک میزوهوی سنگاپور گفت: تنها در صورتی که افزایش ریسک طرف مقابل معاملات و کاهش شانس عبور از رکود لحاظ شده باشد، افزایش نرخ بهره عاقلانه خواهد بود.

بازار ارز ثبات داشت و منتظر تصمیم فدرال رزرو بود. البته به جز دلار نیوزلند که بعد از گزارش اشتغال قوی که انتظارات افزایش نرخ بهره را تقویت کرد، در سومین هفته صعودی خود حدود ۰.۶ درصد افزایش داشت.

یورو نیز با افزایش ۰.۲ درصدی، سقف ۱.۱.۰۲۳ دلاری را لمس کرد و در همین حال، با رسیدن ایام تعطیلات هفته طلایی در ژاپن، یِن این کشور در قیمت فعلی خود درجا زد و تنها با ۰.۴ درصد به ۱۳۶.۰۲ دلار رسید. نفت خام برنت نیز شبانه کاهشی ۵ درصدی را تجربه کرد و هر بشکه آن ۷۵.۲۹ دلار معامله شد. ارزش هر اونس طلا به بالای ۲۰۰۰ دلار رسید.

اوراق خزانه ژاپن به دلیل تعطیلات معامله نشد و سود دوساله را با ۰.۱۶ درصد کاهش به ۳.۹۷۳۷ درصد رساند و سود ۱۰ ساله را در ۳.۴۳۵۲ درصد قرار داد.

سرمایه‌گذاران با احتیاط مراقب سقف استقراض آمریکا هستند. قانون‌گذاران کنگره و جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا بر سر افزایش یا عدم افزایش آن درگیر بوده که در صورت عدم توافق دو طرف، دولت را مجبور به نکول بدهی‌ها خود کند. سود اوراق خزانه‌داری نیز صعودی شد

فیلیپ ماری، استراتژیست رابوبنک گفت: یا این بازی ظرف چند هفته به تمام می‌شود یا شاهد تعلیق سقف بدهی تا اواخر امسال خواهیم بود. در هر صورت، تا زمانی که بازارهای مالی دچار پنیک نشوند، هیچ راه برون‌رفتی نخواهیم دید.