به گزارش اکوایران، مدیر اجرایی اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته در نشستی خبری بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صنعت سی.ان.جی و سوخت‌های جایگزین، نرخ رشد متوسط مصرف سالانه بنزین را 6 الی 7 درصد اعلام کرد و گفت: در ابتدای سال 1382 پروژه‌ای در کشور درباره دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی کلید خورد.

به گفته علی محمودیان، نهال نوپای صنعت سی.ان.جی به مدت یک دهه شکل گرفت و با وارد کردن بخشی از دانش فنی و تجهیزات آن از خارج از کشور، تا پایان سال 1390 معادل 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی جایگزین مصرف 20 میلیون لیتر بنزین در شبکه حمل و نقل کشور شد. 

وی با بیان اینکه با وجود افزایش مصرف سالانه بنزین، در فاصله سال‌های 1383 تا 1390 مصرف روزانه بنزین به میزان 61 میلیون لیتر ثابت ماند، اظهار کرد: بر اساس افزایش تقاضای بنزین باید ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کردیم که از این مصرف ۶۰ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون متر مکعب سی.ان.جی با بنزین جایگزین شد.

مدیر اجرایی اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته گفت: از سال 1390 به بعد همزمان با رشد مصرف انرژی، مصرف بنزین هم مجدداً رشد صعودی خود را تجربه کرد و امروز به حدود 100 تا 105 میلیون لیتر بنزین رسیده است. 

وی کاهش اختلاف قیمت سی.ان.جی و بنزین را مهم‌ترین عامل توقف افزایش تقاضای سی.ان.جی عنوان کرد و گفت: امروزه نگرانی‌هایی برای تأمین حامل‌های انرژی بخصوص در حوزه بنزین وجود دارد و پیش‌بینی شده که در سال جاری 2 میلیارد دلار صرف هزینه‌های تأمین منابع بنزین شود.

محمودی با اشاره به اینکه دولت قصد دارد، با وارد کردن بنزین از روسیه بخشی از ناترازی بنزین کشور را جبران کند، گفت: این در حالی است که روسیه در دو دهه گذشته برنامه‌های توسعه گاز طبیعی را به شدت دنبال می‌کند و هر سال رشد قابل توجهی را به جایگزینی سی‌ان‌جی در سبد سوخت اختصاص داده است. 

وی با ابراز تأسف از اینکه مصوبه شورای اقتصاد درخصوص دوگانه‌سوز کردن یک میلیون و 400 هزار خودرو به درستی اجرا نشد، اظهار کرد: اگر این برنامه به درستی اجرا می‌شد، امروز می‌توانست از مصرف روزانه ده میلیون لیتر بنزین جلوگیری کند که به راحتی می‌توانست ناترازی بنزین را برطرف کند.  

در ادامه این نشست، شهرام اتفاق، مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته نیز مهم‌ترین مصرف‌کنندگان سی.ان.جی را کشورهایی همچون چین، آمریکا، آرژانتین، برزیل و هند برشمرد و گفت: علی‌رغم بهره‌مندی از زنجیره تأمین بسیار کامل صنعت سی.ان.جی در کشور برای عرضه کالاها و خدمات، اعم از وجود شبکه گسترده‌ای از تولیدکنندگان تجهیزات، کارگاه‌های مجهز در سطح کشور، شبکه قوی از شرکت‌های طراحی و مهندسی، شرکت‌های بازرسی و... تنها سهم 20 درصدی از شبکه حمل و نقل کشور در اختیار این صنعت وجود دارد.

وی بزرگترین چالش پیش روی این بخش را مداخله دولت در اقتصاد عنوان کرد و گفت: این مداخله سبب شده انجام فعالیت‌های اقتصادی با دشواری‌هایی مواجه شود. 

اتفاق سهم بخش خصوصی در صنعت سی.ان.جی را قابل توجه عنوان کرد و گفت: فعالان صنعت سی.ان.جی در حال حاضر به کشورهای ارمنستان، روسیه، آفریقا و عراق تجهیزات صادر می‌کنند، در حالی که این صنعت در داخل کشور مورد غفلت قرار گرفته است. 

مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته سهم سی.ان.جی از تولید گاز کشور را 3 درصد اعلام کرد و گفت: روزانه ۲۳ میلیون لیتر بنزین در کشور به علت استفاده از گاز صرفه‌جویی می‌شود که با درنظر گرفتن قیمت 50 سنتی بنزین، سالانه 4 میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود، این در حالی است که صنعت سی.ان.جی می‌تواند تا دو برابر میزان تقاضای فعلی را با استفاده از زیرساخت‌هایی که پیش از این ایجاد شده، تأمین کند و رقم صرفه‌جویی را به 8 میلیارد دلار در سال برساند. 

وی با اشاره به ناترازی گاز در فصول سرد سال نیز گفت: حجم بسیار زیادی از گاز طبیعی در شبکه‌های انتقال تلف می‌شود که ضروری است دولت با برنامه‌ریزی برای اصلاح این فرآیندها اقدام کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن سی ان جی کشور نیز در ادامه، سهم سی.ان.جی در سبد حمل و نقل کشور را نزولی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته سهم CNG در سبد سوخت 20 درصد بود که امسال این سهم به 17 درصد رسیده است.

محسن جوهری گفت: به‌طور میانگین 50 درصد ظرفیت جایگاه‌های سی.ان.جی و حتی در برخی از شهرها 70 درصد این ظرفیت خالی است که می‌تواند با نگاه ویژه و رفع مشکلات به کمک ناترازی بنزین بیاید. 

وی اصلی‌ترین چالش عدم استقبال از مصرف سی.ان.جی را موضوع قیمت‌گذاری دانست و گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر برنامه دولت‌ها برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز به نتیجه نرسیده، در حالی که اگر صنعت سی.ان.جی توسعه نمی‌یافت، روزانه حدود 17 میلیون دلار ارز باید از کشور بابت واردات بنزین خارج می‌شد که این رقم سالانه 6 میلیارد دلار می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن سی.ان.جی کشور افزود: اگر مصرف روزانه سی.ان.جی را با استفاده از زیرساخت‌های موجود از 23 میلیون مترمکعب به 40 میلیون مترمکعب برسانیم، 10 میلیارد دلار سالانه صرفه‌جویی ارزی برای کشور به ارمغان می‌آوریم.

رئیس هیئت مدیره انجمن سی.ان.جی کشور تصریح کرد: پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که به مدت 3 سال، سی.ان.جی به صورت رایگان توزیع شود تا مردم به تبدیل خودروهای خود به دوگانه‌سوز رغبت نشان دهند و با این روش، می‌توانیم از ظرفیت‌های خالی جایگاه‌های عرضه سی.ان.جی استفاده کرده و بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین را رفع کنیم.

وی افزود: این پیشنهاد هم‌اکنون در سازمان برنامه‌وبودجه درحال بررسی است و احتمال تأیید و تصویب آن هم وجود دارد.