به گزارش اکوایران، هیثم الغیص روز جمعه (5 خرداد) وارد تهران شد و امروز (شنبه، 6 خرداد) به دیدار ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و جواد اوجی وزیر نفت می‌رود. بررسی وضع بازار نفت، چشم‌انداز عرضه و تقاضا و تبادل نظر درباره نشست پیش روی اعضای اوپک و نشست وزارتی ائتلاف اوپک پلاس از محورهای این دیدار خواهد بود.

هیثم الغیص روز یکم اوت سال ۲۰۲۲ میلادی (دهم مرداد ۱۴۰۱) به‌عنوان بیست و چهارمین دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کارش را آغاز کرد.

ایرنا درباره هیثم الغیص نوشته او نماینده پیشین کویت در هیأت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مدیر ارشد چند زبانه صنعت نفت و گاز است که بیش از ۳۰ سال تجربه بین‌المللی دارد. وی در بخش فروش و بازاریابی نفت و گاز و توسعه تجارت فعالیت کرده و با تصدی سمت‌های کلیدی در کویت، پکن و لندن تجربه منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

کویت پیش از انتخاب هیثم الغیص به‌عنوان دبیرکل اوپک در سال‌های ۱۹۶۵ و ۲۰۰۵ میلادی نیز عهده‌دار این پست بوده است. اشرف لطفی در سال ۱۹۶۵ به مدت یک سال و شیخ احمد فهد الاحمد الصباح در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان دبیرکل به این سازمان خدمت کردند.

محمد سانوسی بارکیندو - بیست و سومین دبیرکل اوپک - اندکی پیش از پایان دوران خدمتش یعنی اوایل ماه ژوئیه (تیر ۱۴۰۱) درگذشت. وی اواسط سال ۲۰۱۶ این سمت را به عهده گرفت و در سال ۲۰۱۹ برای یک دوره سه ساله دیگر انتخاب شده بود.