بنا بر گزارش بلومبرگ، نفت به سمت دومین کاهش هفتگی خود حرکت کرد زیرا نگرانی ها از کاهش تقاضا مورد توجه قرار گرفت و دستاوردهای ناشی از تعهد عربستان برای کاهش یکجانبه تولید را از بین برد.

IMG_20230609_114918_541

نفت وست تگزاس اینترمیدیت در این هفته با کاهش یک درصدی به کمتر از ۷۱ دلار رسید. چشم انداز بد مصرف نفت به زودی خوش‌بینی‌ها از کاهش داوطلبانه تولید عربستان را از بین برد، داده های منتشر شده از اقتصاد چین در روز جمعه هم نشان داد که تورم چین در ماه می همچنان نزدیک صفر درصد باقی مانده.

گزارش رسانه های خاورمیانه از جمله هاآرتص از پیشرفت آمریکا و ایران در مذاکرات بر قیمت نفت اثر گذاشت، چرا که این اتفاق می تواند منجر به عرضه بیشتر نفت از سوی کشور جمهوری اسلامی ایران شود که همین مسئله به کاهش ۱.۷ درصدی قیمت نفت خام در روز پنجشنبه کمک کرد. مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که گزارش ها درباره یک توافق موقت نادرست است.

شاخص نفت ایالات متحده از اوج خود در اواسط آوریل ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است زیرا نشانه هایی از متوقف شدن روند بهبود اقتصاد چین وجود دارد، ایالات متحده برای مهار تورم باید به افزایش نرخ بهره ادامه دهد، صادرات نفت خام روسیه در این مدت هم انعطاف پذیر تر از حد انتظار بوده و میزان عرضه را افزایش داده است.

ویوک دار مدیر تحقیقات بخش معدن و کالاهای انرژی در بانک مشترک المنافع استرالیا گفت: کاهش قیمت نفت از زمان نشست اوپک پلاس احتمالا منعکس کننده ترس از رشد اقتصادی جهان و نگرانی ها از تقاضای نفت است. اما کاهش تولید نفت احتمالا بازار نفت را در اواخر سال با کسری مواجه خواهد کرد.

در همین حال ذخایر داخلی نفت خام چین در ماه می به بالاترین سطح دو سال گذشته رسیده است زیرا تقاضا با وجود بهبودی ناامیدکننده کمتر ازانتظار بوده است.