به گزارش اکوایران، نفت خام برنت تا ساعتی پس از نیمروز بازارهای اروپایی با 92 سنت یا 1.2 درصد کاهش به 75.17 دلار در هر بشکه رسید. قراردادهای آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) برای تحویل ماه جولای هم 1.53 دلار نسبت به قیمت پایانی روز جمعه افت نمود و 70.25 دلار کاهش یافت. قرارداد جولای در پایان معاملات روز سه شنبه منقضی می شود.

قرارداد فعال تر نفت خام WTI برای تحویل در ماه آگوست که بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد هم ریزشی بود و با 1.51 دلار کاهش نسبت به روز جمعه به 70.42 دلار در هر بشکه رسید. روز دوشنبه به دلیل تعطیلات عمومی ایالات متحده، تسویه حساب قراردادهای WTI وجود نداشت و به سه شنبه موکول شده بود.

عقب نشینی خریداران پس از اقدام بانک خلق چین

یکی از دلایل اصلی عقب نشینی خریداران را می توان در تصمیم بانک خلق چین جستجو کرد. چین روز سه‌شنبه دو نرخ پایه وام را 10 واحد کاهش داد. کاهش ها، اولین کاهش در 10 ماه گذشته، کمتر از برخی پیش بینی های تهاجمی بود ولی در عین حال نشانه یی از تلاش بانک مرکزی این کشور برای تحریک اقتصاد و پیش گیری از ریزش آن به منطقه رکودی محسوب شده است.

بسیاری از سرمایه گذاران این تصمیم را نشانه ی نگرانی این بانک از کاهش رشد اقتصادی چین ارزیابی نموده اند که نگرانی ها در خصوص تقاضای نفت را تشدید می نماید. بر همین اساس با توجه به روند پر افت و خیز شش هفته ی اخیر، به نظر می رسد که بهبود در تقاضای نفت کمی دور از انتظار باشد. پس از آن که اعلام عربستان سعودی هم نتوانست به نفت در شکستن مقاومت مهم 77 دلاری برنت و و 72 دلاری نفت وست تگزاس کمک کند، تجار نفت ممکن است برای بهبود چشم انداز خود در مورد تقاضای نفت نیاز به بازگشت اقتصادی قوی در چین داشته باشند.

کاهش نرخ بهره ها به دنبال داده‌های اقتصادی اخیر نشان می‌دهد بخش‌های خرده‌فروشی و کارخانه‌های چین در تلاش برای حفظ شتاب نسبت به اوایل امسال هستند.

به گفته ی یکی از محققان شرکت ملی نفت چین (CNPC) در روز سه شنبه، انتظار می رود تقاضای نفت خام چین در سال 2023 نسبت به سال گذشته تنها 3.5 درصد افزایش یابد که حدود 1 درصد نسبت به برآورد قبلی در ماه مارس کمتر است.

در همین حال، واردات نفت کوره چین در ماه مه پس از رسیدن به بالاترین سطح یک دهه اخیر در آوریل، اندکی کاهش یافت.

همه ی این ها در کنار هم بازار را به این نتیجه رسانده است که رشد اقتصادی چین برای تحقق پیش بینی ها با چالش هایی روبرو است که می تواند به نتایجی پایین تر از سطح توقعات منجر شود.

دولت چین هفته گذشته برای بحث در مورد اقداماتی برای تحریک رشد اقتصادی تشکیل جلسه داد و چندین بانک بزرگ پیش‌بینی رشد اقتصادی چین در سال 2023 را به دلیل ترس از متزلزل شدن بهبود پس از کووید، کاهش دادند.

فشار عرضه ها بر قیمت

در سمت عرضه هم شاهد افزایش تولید هستیم. تولید و صادرات نفت خام نفت ایران در سال جاری علیرغم تحریم های آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است. روسیه همچنین قرار است صادرات گازوئیل و گازوئیل از طریق دریا را در این ماه افزایش دهد که بر کاهش‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله خود روسیه سایه خواهد افکند.

بررسی تکنیکال نفت برنت

از منظر تکنیکال هم نمودار چهارساعته نفت برنت نشان می دهد که خریداران در غلبه بر مقاومت 76.62 دلار ناکام بوده اند. بویژه پس از گزارش های بازار مسکن امریکا درست یک روز قبل از شهادت آقای پاول در برابر کمیته مشترک اقتصادی، تقویت دلار با چشم انداز ادامه رشد 25 واحدی نرخ بهره در نشست جولای موجب شده که شاهد برگشت فروشندگان به بازار باشیم. در حالحاضر فروشندگان موفق شده اند تا قیمت را از میانگین بیست دوره یی اش پایین تر بکشند که نشان دهنده افزایش مومنتوم نزولی در اصلاح بازار است و می تواند 74 دلار و 73 دلار را در چشم انداز قرار دهد. 

 

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید.