به گزارش اکوایران، با توجه به بازارهای اروپایی بنظر می رسد که استحکام این تصمیم پیش از باز شدن بازارهای امریکای شمالی نگرانی‌ها در مورد کند شدن اقتصاد جهانی و شبح افزایش نرخ‌های بهره ایالات متحده را تحت الشعاع قرار داده است.

عربستان سعودی کاهش داوطلبانه خود را تمدید کرد

پادشاهی عربستان سعودی که اغلب به عنوان محور اصلی بازار جهانی نفت در نظر گرفته می شود، اعلام کرد که قصد دارد با کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز از ماه آگوست برنامه حمایت خود از قیمت را ادامه دهد. این افشاگری از طریق خبرگزاری رسمی کشور مخابره شد و بازار با شور و شوق محسوسی واکنش نشان داد. ادامه این محدودیت عرضه بر تعهد عربستان سعودی به ثبات و تقویت بازار نفت صحه خواهد گذاشت.

روسیه صادرات نفت را همزمان با عربستان سعودی کاهش می‌دهد

در سوی دیگر این طیف، روسیه، یک بازیگر قدرتمند در صحنه جهانی نفت، همگام با عربستان سعودی به صدا درآمد. با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت، روسیه اعلام کرد که صادرات نفت خود را در ماه اوت تا 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. این اعلامیه توسط معاون نخست وزیر الکساندر نواک اعلام شد و این اقدام را گامی در جهت تعادل عرضه و تقاضا در بازار جهانی عنوان نمود.

کاهش اوپک پلاس اعتماد بازار را تقویت می کند

این کاهش‌ها مانند رعد و برق در طرح بزرگ‌تر کاهش عرضه جهانی طنین‌انداز می‌شوند که به میزان قابل توجه 1.5 درصد می‌رسد. تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس، با در دست داشتن عربستان سعودی و روسیه، در مجموع متعهد شده اند 5.16 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این عزم جمعی باعث القای حس شناوری در میان فعالان بازار شده است، که اکنون با خوش بینی مجدد به بازار می نگرند.

مبارزه برای حمایت از قیمت ها در میان نگرانی های اقتصادی

علیرغم صعودهای اخیر، قیمت نفت برنت در سال گذشته در مدار نزولی قرار دارد و از بشکه ای 113 دلار سقوط کرده و سایه دوگانه رکود اقتصادی و مازاد عرضه آن را تحت تاثیر قرار داده است. ولی حالا آشکار شده که هم ریاض و هم مسکو به طور خستگی ناپذیری از نفوذ خود برای تقویت قیمت ها و ایجاد یک تعادل ظریف در بازار استفاده می کنند.

از این رو سرمایه گذاران ممکن است این حرکت تازه را نشانه یی از عزم جزم تولید کنندگان برای حمایت از قیمت براورد کنند. بهای معاملات آتی نفت برنت در معاملات دوشنبه با 0.9 درصد یا 70 سنت افزایش به 76.11 دلار در هر بشکه رسید. علاوه بر این، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1.1 درصد یا 80 سنت افزایش به 71.44 دلار رسید. این دستاوردها بر اساس یک جمعه شادمانه ساخته شده است، جایی که حرکت مشابهی مشاهده شد.

خوش‌بینی برای نیمه آخر سال شکل می‌گیرد

ارکستر بازار نفت در حال نواختن آهنگ خوش بینانه ای است زیرا سرمایه گذاران انتظار دارند که تراز نفتی با پیشرفت سال بیشتر شود. تاماس وارگا، تحلیلگر PVM بیان کرد که با شروع نیمه دوم سال، سرمایه‌گذاران خوش‌بین هستند، و سهام شناور احتمال فرار از رکود را نشان می‌دهد، هرچند به سختی. با این حال هنوز نشانه یی از شکسته شدن روند نزولی بلند مدت در نمودارها دیده نمی شود.

قبل از این احیاء کوتاه مدت هفته اول جولای، قیمت ها در طول جلسه معاملاتی دوشنبه به یک وصله ناهموار رسیده بود زیرا نظرسنجی های تجاری تصویری دلخراش را با کاهش فعالیت کارخانه های جهانی در ماه ژوئن ترسیم کرد که تا حدی به دلیل کاهش تقاضا در چین و اروپا بود. این امر به جریانی از عدم اطمینان دامن زد و چشم انداز صادرکنندگان را تیره کرد.

از طرف دیگر قطب‌نمای مالی همچنین هوای طوفانی را نشان می‌دهد زیرا نگرانی‌های مربوط به کندی بیشتر اقتصاد شروع به کاهش تقاضای سوخت کرده است. این احساس در روز جمعه تشدید شد که تورم ایالات متحده نشان داد همچنان از معیار 2 درصدی بانک مرکزی فاصله دارد و به همین خاطر انتظارات برای افزایش بعدی نرخ بهره را افزایش داد. نرخ های بهره بالاتر به طور بالقوه می تواند دلار را تقویت کند و کالاهایی مانند نفت را برای آنهایی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند گران تر نماید. با این حال بازار تلاش می کند تا مومنتوم جدیدی در جهت اصلاح صعودی دست و پا نماید.


 

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید.