پیگیری خبرنگار اکوایران نشان می‌دهد که حوالی ظهر امروز (19 تیر 1402) و در اوج گرما، برخی مناطق تهران درگیر قطع برق شده‌اند و در برخی موارد تا لحظه انتشار این گزارش (حوالی ساعت 16:00) همچنان ادامه دارد.

این موج بی‌برقی در پایتخت در شرایطی امروز اتفاق افتاده که وزیر نیرو گفته بود «در هفته بسیار گرمی به سر می‌بریم و بر اساس گزارش‌های هواشناسی این شدت گرما در طول 11 سال بی‌سابقه است».

به گفته محرابیان، «دیروز رکورد ۷۲ هزار مگاوات در مصرف برق به ثبت رسیده و امروز احتمالا در مصرف برق به حدود ۷۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات برسیم که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال حدود شش هزار مگاوات افزایش مصرف است.»

همزمان با این هشدارها، وزارت نیرو و شخص وزیر نیرو از مردم خواسته‌اند در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

البته وزیر نیرو گفته «امروز قطعی برق نداشتیم». این در حالی است که پیگیری اکوایران از شهروندان تهران در مناطق مختلف نشان می‌دهد دست‌کم در مناطق یک، چهار، پنج و شش پایتخت برای دقایق یا حتی ساعاتی برق برخی محله‌ها قطع شده است؛ هرچند بخش عمده این قطعی‌ها (دست‌کم بر اساس پیگیری‌های میدانی ما) در بخش غیرخانگی بوده است.

در برخی محله‌ها نیز به نظر می‌رسد که «تعمیرات و سرویس دوره‌ای» بهانه قطع چندساعته برق عنوان شده است. برای برخی شهروندان در تعدادی از محله‌های تهران این پیامک امروز ارسال شده است: «*شرکت توزیع برق تهران بزرگ* - مشترک گرامی به نشانی ... به دلیل تعمیرات پیشگیرانه و سرویس دوره ای شبکه، احتمال قطع برق اشتراک شما در محدوده زمانی 01:30:00 تا 04:30:00 وجود دارد.»

پیگیری اکوایران همچنین نشان می‌دهد که ارسال پیامک‌هایی از این دست به تلفن همراه برخی مشترکان برق پایتخت، برای نخستین‌بار نیست و ظاهرا کار «سرویس و تعمیرات» برخی محله‌ها چند ماه است که دلیل یا بهانه قطع برق آنها عنوان شده است.

امروز همچنین شرکت توانیر اعلام کرد که برق ۲۰ مجتمع تجاری پایتخت قطع شده است. در خبر این شرکت اعلام شده که مرکز تجاری اطلس‌مال، مجتمع تجاری تماس، بازار مبل ایران ۳، مجتمع تجاری ستین و مجتمع تجاری گلدیس مشمول این محدودیت شده‌اند.