به گزارش اکوایران، اداره آمار کمیسیون اروپا موسوم به «یورواستات» در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد واردات نفت وگاز روسیه توسط اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی با کاهش قابل توجهی همراه شده است.

به نوشته یورونیوز، آمارها نشان می‌دهد تحریم‌های اتحادیه اروپا بر حامل‌های انرژی روسیه به دنبال آغاز جنگ در اوکراین، تأثیرات ملموسی داشته است. طبق گزارش‌ها، میانگین ماهانه واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم 2022 میلادی 8.7 میلیون تن بود که این مقدار در سه‌ ماهه دوم سال جاری میلادی به 1.6 میلیون تن کاهش پیدا کرده است؛ آماری که از کاهش چشمگیر 82 درصدی صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا حکایت دارد. به عبارت دیگر، سهم روسیه در میان کشورهای صادرکننده نفت به اتحادیه اروپا از 21.6 درصد در سه ماهه دوم سال 2022 به 4 درصد در مدت مشابه سال جاری کاهش یافته است.

همچنین اتحادیه اروپا در همین مدت واردات گاز طبیعی خود از روسیه را از میانگین ماهانه 5.1 میلیون تن به 2.5 میلیون تن در مدت مشابه سال 2023 کاهش داده که نصف شدن واردات گاز طبیعی این اتحادیه از روسیه را نشان می‌دهد.

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و نهایی کردن قراردادهای انرژی با کشورهای دیگر، وابستگی خود به واردات انرژی از روسیه را کاهش دهد. اتحادیه اروپا برای تحقق این هدف، 300 میلیارد یورو بودجه برای حمایت از کشورهای عضو اختصاص داده است.

با وجود موفقیت اتحادیه اروپا در کاهش واردات انرژی از مسکو، گزارش دیگری نشان می‌دهد وابستگی این اتحادیه به واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) از روسیه، افزایش یافته است. واردات ال‌ان‌جی اتحادیه اروپا از روسیه طی هفت ماه نخست 2023 با افزایش 39.5 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2021 همراه شده است؛ اتفاقی که نشان از افزایش واردات این محصول از روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین است. بلژیک، فرانسه و اسپانیا در میان پنج مشتری اصلی گاز طبیعی مایع مسکو قرار دارند.

تأمین‌کنندگان جدید در سطح جهان      

برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه، اتحادیه اروپا قراردادهای تجاری جدیدی با سایر کشورهای نفت‌خیز امضا کرد. روسیه اکنون دوازدهمین تأمین‌کننده بزرگ نفت این اتحادیه است و نروژ، آمریکا، قزاقستان و عربستان سعودی به ترتیب به عنوان بزرگترین تأمین‌کنندگان نفت اتحادیه اروپا شناخته می‌شوند.

در واردات گاز طبیعی، واردات از الجزایر در سه‌ ماهه دوم سال جاری میلادی با رشد 9.3 درصدی نسبت به مدت مشابه 2022 روبه‌رو شده است. نروژ نیز با افزایش 6.2 درصدی سهم خود و رساندن آن به 44.3 درصد، بزرگترین تأمین‌کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.