به گزارش اکوایران، در نشست انجمن توسعه انرژی‌های سبز که روز گذشته(یکشنبه - 9 مهر) برگزار شد، محسن عرب - رئیس انجمن توسعه انرژی سبز - با اشاره به اهمیت توسعه واحدهای تجدیدپذیر گفته: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از مهمترین راهبردهای حاکمیت در حوزه انرژی به حساب می‌آید. مسئله‌ای که در تمامی اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته، اما عملکرد اجرای برنامه‌های توسعه و اسناد مذکور به سمت صفر میل کرده بود.

به گفته وی، از ابتدای سال 1400، برنامه ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بادی با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته و تا نیمه سال 1400، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به جز واحدهای نیروگاهی برقابی از 800 مگاوات فراتر نمی‌رفت.

رئیس انجمن توسعه انرژی سبز همچنین گفت: به معنای دیگر در قالب برنامه دولت سیزدهم زمینه ارتقای 13 برابری انرژی تجدیدپذیر در ایران مهیا خواهد شد. با توجه به روند طولانی تغییر سازوکار ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و همچنین تغییر راهبرد لازم از پخش مجوز به سازوکار برگزاری مناقصه، با گذشت 17 ماه از عمر دولت، روند بهره‌برداری از طرح‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است.

عرب با اشاره به لزوم احیای روش‌های متفاوت تامین مالی گفت: خارج کردن دولت از مسیر تعرفه‌گذاری برق سبز و واگذاری سازوکار به طرف عرضه و تقاضا می‌تواند زمینه جهش در نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر را فراهم کرده و تابلوی برق سبز برکات فراوانی در این زمینه دارد؛ در فضای ایجاد شده تحت عنوان تابلوی برق سبز، امکان فروش مستقیم انرژی بدون دخالت دولت توسط نیروگاه‌داران تجدیدپذیر و مشتریان این حوزه به وجود می‌آید.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون سمت عرضه این تابلو را نیروگاه‌های تجدیدپذیر و سمت تقاضا را ادارات و صنایع بر اساس قوانین پوشش می‌دهند. این تابلو با رقابتی کردن نرخ فروش برق و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری می‌تواند به انگیزه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بدل شده و مسئله ناترازی برق را حل کند و از طرفی چون بازاری با ویژگی پرداخت آنی در این تابلو مهیا است، همچنین ناترازی مالی را نیز برای این نیروگاه‌ها حل کرده‌ایم و از طرفی افزایش ظرفیت نیروگاه‌‎های تجدیدپذیر به متنوع سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها و کاهش نیاز به گاز طبیعی ختم می‌شود.

عرب بیان کرد: از سوی دیگر، با راه‌اندازی تابلوی برق سبز همراه با رها کردن یک تیر از چله کمان چندین نشان را هدف گرفته و انتظار می‌رود ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور با این شیوه چندین برابر شود؛ تقاضای این بازار ابتدای با تکلیف به دولت برای خرید برق ادارات از تابلو و سپس تکلیف صنایع برای تامین انرژی از این محل با مشوق‌هایی صورت می‌پذیرد.

رئیس انجمن توسعه انرژی سبز با اشاره به اهمیت توسعه تجدیدپذیرها در کشور گفت: برنامه مدیریت مصرف برق صنایع کشور در پیک خود معادل 5000 هزار مگاوات رسیده که 6.3 درصد از کل برق تامین شبکه را تامین می‌کند، این در حالی‌ است که برق مهیا شده در تابلوی برق سبز به طور متوسط معادل 5584 مگاوات تامین شده و صنایع می‌توانست، اثر برنامه مدیریت مصرف برق را با خرید برق از تابلوی برق سبز جبران کنند.

آن‌طور که فارس گزارش داده، وی در پاسخ به این سوال که هزینه برق در تابلوی برق سبز چند برابر برق رایانه‌ای دولت به صنایع است، گفت: هزینه برق در تابلوی برق سبز تقریبا 4 تا 4.5 برابر گرانترین برقی است که توسط دولت برای صنایع تامین می‌شود.

این مقام صنفی  در پاسخ به اینکه صنایع به دلیل گران بودن این برق سراغ تابلوی برق سبز نمی‌روند، گفت: متاسفانه جریان پایدار برق تقریب رایگان صنعت کشور را دچار بیماری مزمن کرده که آثار آن در کاهش بهره‌وری و افزایش شدن انرژی نمایان است.

عرب تاکید کرد: نمی‌شود، صنایع تقاضای تامین برق یارانه‌ای داشته باشند و از برنامه مدیریت مصرف برق گله کنند اما نیاز خود را از تابلوی برق سبز تامین نکنند. رهبر انقلاب در سخنان نوروزی خود بر لزوم تحول در ساختارها و رفع انحصار توسط دولت تاکید کردند و می‌توان گفت، راه‌اندازی تابلوی برق سبز یکی از مصادیق دقیق این تحول است که در سال رشد تولید شاهد نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: رفع انحصار از فروش برق با راه‌اندازی سازوکار بورس علاوه بر اینکه راهکاری برای رفع 3 ناترازی گاز، برق و منابع مالی است، زمینه جهش در تولید برق تجدیدپذیر کشور را فراهم خواهد کرد.

عرب گفت: در مرحله اول قرار است 150 مگاوات برق مربوط به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و 10 مگاوات برق نیروگاه‌های دیگر در تابلوی بورس انرژی عرضه شود که این رقم تا 900 مگاوات امکان افزایش دار‌د.