به گزارش اکوایران، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نفت در گفتگویی با خبرگزاری رسمی دولت به نقد روند پرداخت یارانه انرژی در کشور پرداخت و گفت:  بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور پرداخت می‌شود که بیشترین یارانه انرژی در دنیاست؛ اما هنوز به نتیجه مورد نظر در بهینه‌سازی نرسیدیم. 

به گفته فلاحتیان ، سرانه مصرف انرژی در کشور به نسبت کشورهایی که هم دمای ما هستند، دو برابر بوده و شدت مصرف انرژی در دو دهه اخیر دو برابر جهان بوده است. در کشور اجرای استانداردهای تولید تجهیزات یا مورد غفلت بود یا اجرایی نشده است؛ به طور مثال سالی یک میلیون خودرو به ناوگان کشور اضافه می‌شود و مصرف آنها به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر است؛ یعنی ۴۰ درصد بیشتر از مصرف خودروهای معمول در دنیا است.

معاون وزیر نفت گفت: با اینکه دولت از طریق مصوبات شورای اقتصاد ۴۰ میلیارد دلار در زمینه بهینه‌سازی به تصویب رسانده است، اما در این زمینه یعنی تعویض و اصلاح اقلام انرژی بر موفقیت خوبی نداشتیم.

تولید نفت در اوج؟

به گفته معاون وزیر نفت در جریان تولید نفت و گاز  داریم به میزان تولید قبل از تحریم‌ها بر می گردیم. در حال حاضر ایران ۳.۴ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند ولی قصد دارد تا پایان امسال  بیش از ۳.۶ میلیون بشکه در روز تولید کند.

فلاحتیان درباره میزان تولید گاز هم گفت: امسال تولید گاز خام از مرز یک میلیارد متر مکعب در روز گذشت و از این میزان ۸۵۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز طبیعی ختم شد.

رویای صادرات 10 میلیاردی

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در کشورهای پیرامون ایران، مصرف بنزین نصف ماست؛ گفت: مثلاً اگر در کشور ما مصرف بنزین، ۱۱۷ میلیون لیتر در روز باشد، برای مصرف بنزین در کشورهای اطراف ایران، ۶۰ میلیون لیتر است؛ بنابراین اگر شرایطمان مانند آن کشورها بود، می‌توانستیم روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین هم صادر کنیم و سالانه ۱۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

فلاحتیان افزود: ما در زمینه بهینه‌سازی هیچ‌گونه متولی واحدی در ساختار انرژی کشور نداریم که شرکت و سازمان‌ها از آن فرمان ببرند. ما شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت را داریم، اما این سازمان اختیارات لازم را ندارد تا بتواند طرح‌ها را جلو ببرد؛ بنابراین برای حل این مشکل در برنامه هفتم توسعه مواردی را آوردیم و سعی داریم که این موضوع را نیز حل کنیم.