علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی در این نشست گفت: یکی ابزارهای موجود در بورس انرژی که به تامین مالی کمک می کند، انتشار اوراق سلف موازی است که پتروشیمی های مختلفی از این ابزار برای تامین مالی استفاده کرده اند. همچنین ابزار صندوق های پروژه برای بعضی از پروژه هایی که ریسک های بالایی دارند بسیار کمک کننده است.

به گفته او، به دلایل بسیاری با ناترازی مواجه هستیم که با با نوآوری ها و سرمایه گذاری در حوزه ابزارها می توان ناترازی را کاهش داد.

حمید حیدری مدیرعامل صندوق نفت نیز بیان کرد: هدف خلقت از صندوق، سرمایه گذاری بخش دولتی و مشارکت در فعالیت های پژوهشی است. در همین رابطه تسهیلات مختلف برای تامین مالی شرکت های دانش بنیان اعطا شده و صدور ضمانت نامه و سرمایه گذاری در شرکت های جدید در حوزه نفت و انرژی انجام گرفته است.

رضا یاری فر عضو هیئت مدیره بانک شهر نیز عنوان کرد هر کاری که بتواند ثروت بخش خصوصی را زیاد کند در آن ریسک را می پذیریم. این رویکرد ما در بانک شهر در حدود ۴ سال اخیر است.

او افزود: ما در ۶۳ صنعت سرمایه گذاری کردیم که هدف ما سرمایه گذاری و تمرکز در حوزه پتروشیمی و ثروتمند کردن بخش خصوصی است. هیچ کشوری توسعه پیدا نمی کند مگر با شرکت های چندملیتی. ما کشور بانک محور هستیم و باید به سمت تاسیس این نوع شرکت ها برویم.