به گزارش اکوایران، قیمت نفت روز دوشنبه به کاهش خود ادامه داد؛ چراکه نشانه‌هایی از تقاضای ضعیف سوخت وجود داشت. همچنین اظهارات مقامات فدرال رزرو امیدها برای کاهش نرخ بهره را تعدیل کرد که می‌تواند رشد را کاهش داده و مصرف انرژی را در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان مختل کند.

بر اساس گزارشی از رویترز، معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 6:25 به وقت گرینویچ با هفت سنت کاهش (0.1 درصد) به 82.72 دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت نیز با پنج سنت کاهش به 78.21 دلار در هر بشکه رسید.

به گفته یک تحلیلگر مستقل بازار، بازارهای نفت نسبت به تنش‌ها در خاورمیانه حساسیت کمتری پیدا کرده‌اند؛ به‌طوری که توجه آنها اکنون بیشتر معطوف به چشم‌انداز اقتصاد جهانی است.

به گفته او، شاخص قیمت تولیدکننده چین (PPI) در ماه آوریل کاهش یافت که نشان می‌دهد تقاضای کسب‌وکار همچنان ضعیف است و داده‌های اقتصادی اخیر آمریکا نیز سیگنال کاهشی داشته‌اند.

هر دوی معیارهای قیمت نفت روز جمعه یک دلار کاهش داشتند؛ چرا که مقامات فدرال رزرو درباره اینکه آیا نرخ بهره به اندازه کافی بالا هست که تورم را به هدف 2 درصدی آن برساند، بحث کردند که افزایش‌ها در اوایل هفته گذشته را که در بحبوحه نگرانی‌ها از اختلال‌های عرضه از تنش اسرائیل و غزه ایجاد شده بود را جبران کرد.

تحلیلگران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره سیاستی خود را برای مدت طولانی‌تری در نرخ فعلی نگه دارد که از دلار حمایت خواهد کرد. دلار قوی‌تر، نفت را برای سرمایه گذارانی که سایر ارزها را نگه‌داری می‌کنند گران‌تر خواهد کرد.

تحلیلگران همچنین اعلام کردند که نشانه‌های کاهش تقاضا نیز در کاهش قیمت نفت موثر بود؛ چراکه ذخایر بنزین و فرآورده‌های تقطیرشده آمریکا در هفته قبل از شروع فصل رانندگی در آمریکا افزایش یافته است.

پالایشگاه‌های جهانی با کاهش سود گازوئیل مواجه هستند؛ چراکه پالایشگاه‌های جدید عرضه را افزایش داده و آب‌وهوای معتدل در نیم‌کره شمالی و کاهش فعالیت اقتصادی، تقاضا را کاهش داده است.

با این حال، انتظارات مبنی بر اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها (+OPEC) ممکن است کاهش عرضه را تا نیمه دوم سال ادامه دهد، از بازار حمایت کرد.

موافقت عراق با درخواست اوپک

وزیر نفت عراق روز یکشنبه به خبرگزاری دولتی این کشور گفت که عراق به کاهش تولید توافق شده از سوی اوپک پای‌بند است و مشتاق است در تلاش برای رسیدن به ثابت بیشتر در بازار جهانی نفت با اعضا همکاری داشته باشد.

این اظهارات به دنبال پیشنهاد او در روز شنبه بیان شد مبنی براینکه عراق به اندازه کافی کاهش داوطلبانه انجام داده است و با هیچ کاهش تولید دیگری از سوی گروه اوپک پلاس موافقت نخواهد کرد.

اوایل این ماه، اوپک پلاس از عراق خواست تا سهمیه تولید خود را تا مجموع 602 هزار بشکه در روز در سه ماهه نخست 2024 افزایش دهد. این گروه اعلام کرد که عراق موافقیت کرده است تا با کاهش تولیدهای بیشتر در طول سال آن را جبران کند.

به گفته تحلیلگران، عراق از ابتدای سال جاری در کاهش‌های تولید خود کوتاهی کرده است و از این‌رو اشتیاق و توانایی این کشور برای کاهش تولید بیشتر احتمالا محدود خواهد بود.

در آمریکا، تعداد سکوهای نفتی هفته گذشته تا سه سکو کاهش داشته و به 496 سکو رسیده است که کمترین تعداد از ماه نوامبر محسوب می‌شود.