قیمت‌های جهانی نفت روز جمعه تغییر اندکی را تجربه کرد، درحالی که معاملات به بالاترین سطح خود از ماه آوریل رسید و در مسیر ثبت چهارمین هفته افزایشی خود قرار دارد، که ناشی از امیدها برای تقاضای قوی سوخت در تابستان و برخی نگرانی‌ها از عرضه بوده است.

براساس گزارشی از رویترز، معاملات آتی نفت برنت در روز جمعه تا ساعت 13:45 دقیقه به وقت تهران با 11 سنت افزایش به 87.54 دلار در هر بشکه رسید. و معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت نیز با 24 سنت افزایش 84.12 سنت معامله شد.

باتوجه به اینکه بازار آمریکا روز پنج شنبه برای تعطیلات روز استقلال بسته بود، معاملات ضعیف بود و تسویه‌ای برای وست تگزاس انجام نشد، ولی قیمت‌ها این هفته به دنبال انتظارات از تقاضای قوی تابستانی ایالات متحده افزایش یافتند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز هفته گذشته برداشت 12.2 میلیون بشکه‌ای از ذخایر کشور را گزارش کرد، درحالی که انتظار تحلیلگران مبنی بر برداشت 700 هزار بشکه‌ای بود.

از سوی دیگر، داده‌های ایالات متحده در روز چهارشنبه نشان داد که درخواست‌های مزایای بیکاری و تعداد بیکاران هفته گذشته افزایش داشته‌اند، که به گفته تحلیلگران می‌تواند به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو سرعت بخشیده و از بازارهای نفت حمایت کند.

در سمت عرضه نیز، رویترز روز پنج شنبه گزارش داد که دو تولیدکننده روسیه Rosneft و Lukoil صادرات نفت خود را در ماه جولای از بندر نووراسیسک در دریای سیاه به‌شدت کاهش خواهد داد.

به گفته یک تحلیلگر بازار، این مساله یک سیگنال مثبت برای کسری عرضه در سه ماهه سوم سال است، ولی باتوجه به پایبندی ضعیف روسیه به سهمیه‌های تولید در گذشته، مدتی طول می‌کشد تا مشخص شود این کسری محقق خواهد شد یا خیر.

در همین حال، شرکت آرامکوی عربستان سعودی قیمت نفت خام سبک عرب را که در ماه آگوست به آسیا می‌فروشد، به 1.80 دلار در هر بشکه بالاتر از میانگین عمان-دبی کاهش داد، که نشان‌دهنده فشاری است که تولیدکنندگان اوپک با افزایش عرضه غیراوپک با آن مواجه هستند.

معامله گران همچنین جنگ در غزه و انتخابات در فرانسه و بریتانیا را نیز دنبال می‌کنند.

خبرها حاکی از آن است که حزب کارگر بریتانیا در مسیر یک پیروزی قاطع پس از 14 سال حکومت حزب محافظه کار این کشور قرار دارد.