به گزارش اکوایران، همزمان با افزایش دما در کشور، بحث ناترازی و قطعی برق دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. دولت مدیریت ناترازی را ابتدا با قطعی برق کارخانه‌ها و صنایع تولیدی آغاز کرد، اما مشکل ناترازی با این اقدام حل نشد و قطعی برق به خانه‌ها رسید. 

در طول بروز مشکلات برقی کشور، توانیر و مقامات مختلف نیرو دائما به خانوارها هشدار می‌دادند که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. در واقع انگشت اتهام این ناترازی‌ها به سمت خانوارها گرفته می‌شد، درحالی که میزان مصرفه خانگی برق سهم کوچکی از میزان مصرف برق در کشور را به خود اختصاص می‌دهد. 

اکنون هم مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، با بیان اینکه سوم شهریور ماه در ساعات اوج مصرف، تقاضای مصرف برق به 77 هزار مگاوات رسید، گفت که 42 روز و 42 نوبت از میزان تقاضای مصرف برق در سال گذشته با اعداد غیرقابل باور عبور کردیم.

او توضیح داد:«بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، مردادماه گرم و بی‌سابقه‌ای را طی 50 سال اخیر پشت سر گذاشتیم و بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی قرار بود از روز گذشته با اندکی کاهش دما در کشور مواجه باشیم که نه تنها دمای هوا کاهش نیافت، بلکه گزارش‌ها حاکی از آن است که با پایداری و تداوم گرمای نامتعارف تا پایان هفته جاری نیز مواجه هستیم.»

رجبی مشهدی در پایان بیان کرد: «ضرورت دارد مشترکان با صرفه جویی حداقل 10 درصدی به کاهش مشکلات تامین برق پایدار و مستمر در کشور کمک کنند.»

تقاضای مصرف برق 77 هزار مگاواتی درحالی از طرف شرکت توانیر مطرح شد که این شرکت در پیش از این پیش‌بینی مصرف 75 هزار مگاوات را کرده بود و این تقاضای جدید از پیش‌بینی‌ها نیز فراتر رفته است.

قطعی برق در انتظار خانه‌ها؟

باتوجه به تاکید مسئولان مختلف بر کاهش مصرف خانوارها در مصرف برق، این احتمال وجود دارد که قطعی برق بیشتری در انتظار خانه‌ها باشد. چراکه چندی پیش، حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر گفت: «پس از اندیشیدن تمهیدات مختلف، به این نتیجه رسیدند که برق باید قطع شود. در زمان قطعی برق، باید زمان‌بندی به مناطق اعلام شود؛ چراکه منازل مسکونی پمپ آب دارند و آب برخی واحد‌ها نیز قطع می‌شود.»