به گزارش اکوایران، «به‌جای کولر از پنکه استفاده کنید.» این راهکار وزیر جدید نیرو در مقابل کاهش هزینه‌های قبض برق مردم است. عباس علی‌آبادی در ادامه اظهارات خود می‌گوید که مردم ژاپن هم از پنکه استفاده می‌کنند. 

از زمانی که دمای هوا در کشور افزایش یافت، همواره مشکلات برق و قطعی آن مطرح بود و تنها راهکار دولت و وزارت نیرو صرفه‌جویی خانوارهاست. 

البته نکته موردتوجه در رابطه با اظهاراتی که در ابتدا مطرح شد، موضع وزیر جدید درباره مصرف برق است. عباس علی‌آبادی، وزیر جدید نیرو، در دولت پیشین سکان‌دار وزارت صمت بود. علی‌آبادی در دوران وزارتش در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تاکید فراوانی بر برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل کشور و واردات گسترده خودروهای برقی داشت.

حال با توجه به صحبت‌های علی‌آبادی، این شائبه مطرح می‌شود که آیا ممکن است وزیر جدید با واردات خودروهای برقی که پیش از این خودش تصویب کرده بود، مخالفت کند؟ چراکه او در پاسخ به انتقادات می‌گفت که مشکلات برقی و زیرساختی برای حضور این خودروها وجود ندارد و برق به راحتی تامین می‌شود. اما اکنون مشاهده می‌شود که این وزیر با تغییر سکان خود تغییر موضع نیز داده است و حتی استفاده از کولر را هم برای مردم نوعی اصراف تلقی می‌کند.

انگشت اتهام ناترازی برقی به سوی مردم

نکته بعدی که باید به آن توجه کرد آن است که چرا تنها راهکار دولت و مسئولان کاهش ناترازی‌ها، قطعی برق خانه‌ها یا گرفتن انگشت اتهام به سوی مصرف‌کنندگان خانگی است؟

عبدالله باباخانی، کارشناس حوزه انرژی پیش از این به هم‌میهن گفته بود: «کارشناس انرژی معتقد است که از 300 تراوات برق تولیدی، تنها 100 تراوات در بخش خانگی مصرف می‌شود(33 درصد)، اما به هر حال مدیران دولتی، بخش اداری و صنایع کوچک را در محاسبات به‌عنوان مصرف خانگی تلقی می‌کنند و این‌گونه است که سهم مسکونی در برق و گاز 50 درصد اعلام می‌شود.»

اظهارنظرهای مبنی بر ناترازی برق ناشی از مصرف زیاد برق خانگی درحالی مطرح می‌شود که به عقیده کارشناسان حوزه انرژی سیاست‌گذاری‌های نادرست ناترازی برق را به این سطح کشانده است. 

کارشناسان معتقدند که اگر دولت از تصدی‌‌‌گری خارج شود و تنها رگولاتوری در زمینه برق را دنبال کند و بخش خصوصی وارد ساخت نیروگاه و تولید برق شود، عملا شاهد رفع ناترازی خواهیم بود.