به گزارش اکوایران، قیمت‌های جهانی نفت روز جمعه با کاهش مواجه شد و به این ترتیب در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار گرفت، چراکه با نگرانی‌ها از عرضه بیشتر به بازار از سوی اوپک پلاس تحت فشار قرار گرفت، درحالی که اختلال‌های تولید در لیبی کفی از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد.

براساس گزارشی از رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در ماه اکتبر، تا ساعت 18:30 دقیقه به وقت تهران با 1.10 دلار (1.38 درصد) کاهش به 78.84 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1.95 دلار (2.57 درصد) کاهش به 73.96 دلار رسید.

این درحالی است که هر دوی این معیارها یک روز قبل بیش از 1 دلار افزایش یافته بودند.

شش منبع از اوپک پلاس به رویترز گفتند که این گروه قرار است از اکتبر تولید نفت را بصورت برنامه ریزی شده افزایش دهد، چراکه قطعی‌های تولید در لیبی و تعهد برخی از اعضا برای کاهش تولید برای جبران مازاد تولید، با تأثیر کاهش تقاضا مقابله می‌کند.

بیش از نیمی از تولید نفت لیبی، یا حدود 700 هزار بشکه در روز، روز پنجشنبه متوقف شد و در پی درگیری میان جناح‌های سیاسی رقیب، صادرات در چندین بندر متوقف شد. به گفته شرکت مشاوره Rapidan Energy، کاهش تولید می‌تواند بین 900 هزار تا 1 میلیون بشکه در روز باشد و برای چند هفته ادامه یابد.

به گفته یک منبع آگاه، انتظار می‌رود پس از اینکه تولید عراق از سهمیه اوپک پلاس فراتر رفت، عرضه این کشور نیز کاهش یابد.

عراق قصد دارد تولید نفت خود را در ماه آینده بین 3.85 تا 3.9 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

در همین حال، سرمایه گذاران همچنین به داده‌های جدید در روز جمعه مبنی بر افزایش هزینه‌های مصرف کننده ایالات متحده پاسخ دادند، که نشان می‌دهد اقتصاد این کشور در اوایل سه ماهه سوم سال همچنان قوی است؛ این مساله مخالف با کاهش نیم درصدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در ماه آینده است.

نرخ‌های بهره پایین‌تر می‌تواند رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را افزایش دهد.

به اعتقاد یک تحلیلگر از گروه Price Futures، این افزایش متوسط ​​تورم می‌تواند ثابت کند که تنها 0.25 واحد درصد کاهش در نرخ بهره خواهیم داشت و کسانی که امیدوار به نیم درصد کاهش هستند، باید منتظر بمانند.